Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A nyugdíjbiztosítási jogszabályok változásaival, illetve a közigazgatás korszerűsítését, az eljárások egyszerűsítését, a jó állam megteremtését célzó törekvésekkel összhangban az idén több területen is korszerűbbé, egyszerűbbé vált egyes nyugdíjbiztosítási ügyek intézése. Írásunkban ezek ügyféloldali alkalmazásához adunk segítséget.
A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tny.) 2013. január 1-jétől hatályos előírásai rendelkeznek a nyilvántartás adatainak egyeztetése és a szolgálati, jogosultsági idő igazolása (a továbbiakban: nyugdíjbiztosítási egyeztetés) új előírásairól, a társadalombiztosítási egyéni számla tartalmára vonatkozó szabályok pedig 2013. április 29-től léptek hatályba, illetve 2013. június 1-jei hatállyal került sor az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóságnak (a továbbiakban: ONYF) a társadalombiztosítási egyéni számla vezetőjeként történő kijelölésére.
A nyugdíjbiztosítási egyeztetés esetében a kérelemre induló ügyek intézésére nézve a jogalkotó kötelező jelleggel írta elő a kormányzati portál ügyfélkapuján keresztül történő ügyintézés lehetőségét, azonban a társadalombiztosítási egyéni számla esetében sem az ONYF – mint számlavezető –, sem pedig a saját társadalombiztosítási egyéni számlájuk adatai iránt érdeklődő ügyfelek számára nem lett előírva az elektronikus ügyintézés biztosításának kötelezettsége, illetve az elektronikus úton történő lekérdezés kizárólagossága.
Az, hogy az ONYF a kormányzati portál ügyfélkapujához jogosultsággal rendelkező ügyfelek számára ezt biztosítja – a hatékony és gyors ügyintézéshez fűződő érdekeken alapuló – többletszolgáltatás.
Figyelemmel arra, hogy lapunkban a közelmúltban mind a nyugdíjbiztosítási egyeztetés (az Adó 2013/7–8. számában: „Nyugdíjbiztosítási egyeztetés – Hivatalból és kérelemre” címmel), mind pedig a társadalombiztosítási egyéni számla (Adó 2013/9. számában „Újabb változások az egyéni számla körül” címmel) jogszabályi hátterét részletesen bemutattuk, ezúttal erre – az ügyfelek számára nyitva álló lehetőségek ismertetése mellett – csak a legszükségesebb mértékben térünk ki.
A nyugdíjbiztosítási egyeztetés, illetve a társadalombiztosítási egyéni számla kapcsán történő korszerű elektronikus ügyintézési lehetőségek bemutatása mellett felhívjuk a figyelmet arra is, hogy 2013. július 15-től kezdődően az ügyeiket intézők számára lehetséges az online időpontfoglalás a megyei/fővárosi kormányhivatalok nyugdíjbiztosítási igazgatóságaihoz és a Nyugdíjfolyósító Igazgatósághoz (a továbbiakban: NYUFIG).
A kérelemre történő nyugdíjbiztosítási adategyeztetéstől és a társadalombiztosítási egyéni számla tartalmának megtekintésétől eltérően az online időpontfoglaláshoz nincs szükség a kormányzati portál ügyfélkapuján történő ügyintézésre szolgáló regisztrációra, mivel nem minősül elektronikus ügyintézésnek.
A kérelemre történő nyugdíjbiztosítási adategyeztetéshez és a társadalombiztosítási egyéni számlához kapcsolódó elektronikus ügyintézés egyaránt történhet a kormányzati portálon, vagy az ONYF honlapján keresztül, de az online időpontfoglalásra az ügyfeleknek csak az ONYF honlapján elérhető online időpontfoglaló naptár alkalmazásával van lehetőségük.
1. Kérelemre induló nyugdíjbiztosítási egyeztetés
A Tny. 96/B.§ (2) bekezdése a nyugdíjbiztosítási egyeztetésnek a „biztosított elektronikus ügyintézés keretében benyújtott kérelmére vagy hivatalból” induló eseteit különbözteti meg. Figyelemmel egyrészt arra, hogy a fentebb már említettek szerint a nyugdíjbiztosítási egyeztetés jogszabályi hátterét korábban bemutattuk, illetve másrészt arra, hogy a kérdéskörre az 1955–1959 között született biztosítottakkal legkésőbb 2014. december 31-ig hivatalból megindítandó nyugdíjbiztosítási egyeztetés kapcsán – annak megkezdését követően – visszatérünk, jelenleg csak a kérelemre történő nyugdíjbiztosítási egyeztetés technikai vonatkozásaival foglalkozunk.
Kérelemre történő nyugdíjbiztosítási egyeztetésre tehát csak elektronikus úton, a kormányzati portál ügyfélkapuján keresztül van mód. Az ügyfélkapus regisztrációval rendelkezők nyugdíjbiztosítási egyeztetés iránti kérelmüket vagy az ONYF honlapjának „adategyeztetés” szolgáltatása vagy pedig a kormányzati portál „nyugdíjbiztosítási adategyeztetés” szolgáltatása révén nyújthatják be.
Az ONYF honlapját választva az „adategyeztetés” funkciógombot a nyitóoldalon találhatjuk. Az áttekinthetőség érdekében a jelenleg elektronikus úton intézhető nyugdíjbiztosítási ügyek [elektronikus ügyintézés (dokumentum kapu), e-NYENYI (nyugdíjbiztosítási adatszolgáltatások), adategyeztetés, TB egyéni számla] funkciógombjai egy helyütt, a nyitólap jobb oldalára kerültek.
A kormányzati portált választva, az „ügyintézés” menüpontban, az ügyek „A–Z” listájában az „NY” betűnél érhetjük el a „nyugdíjbiztosítási adategyeztetés” szolgáltatást. Mindkét belépési mód esetén az ügyfélkapus azonosítást (felhasználónév, jelszó) követően az ONYF tájékoztatója olvasható, amely a nyugdíjbiztosítási egyeztetés alapvető tudnivalóit foglalja össze. A tájékoztató „tudomásulvételének” jelzése után TAJ-számra való viszontazonosítás történik.
A tájékoztató tudomásulvételét, és a viszontazonosítást megelőzően célszerű megismerkedni az egyeztetési eljárás kezdeményezéséhez a (volt) biztosítottak részére összeállított felhasználói útmutatóval, amely a tájékoztató oldalról érhető el.
A kérelemre induló nyugdíjbiztosítási egyeztetés kezdeményezése – fentebb említett – két módjának bemutatása mellett a felhasználói útmutató segítséget nyújt az elektronikus úton történő ügyintézéshez szükséges, az általános nyomtatványkitöltő (a továbbiakban: ÁNYK) program segítségével kitölthető ÁNYK nyomtatványok használatához, és a kitöltésükhöz szükséges Abev program letöltéséhez a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (a továbbiakban: NAV) honlapjáról, valamint a kitöltött nyomtatványok feltöltéséhez.
Az ONYF tájékoztató tudomásulvétele és a TAJ-szám megadása után a szolgáltatásba belépő biztosított alábbi adatai jelennek meg:
A belépést követően láthatóak azok az ÁNYK nyomtatványok is, amelyek alkalmazására az eljárás során mód van:
Az ügyfél a fenti felsorolásban szereplő utolsó négy ÁNYK űrlaphoz tud dokumentumokat is csatolni. (A csatolt dokumentumok mérete csatolt dokumentumként legfeljebb 3 MB, összesen pedig legfeljebb 15 MB lehet. Az egyidejűleg feltölthető fájlok száma legfeljebb 5 darab lehet. A feltölteni megengedett fájltípusok: .bmp, .doc, .docx, .jpg, .jpeg, .pdf, .png kiterjesztésűek lehetnek. Az oldalról elérhető az ÁNYK űrlapok kitöltéséhez szükséges segédprogram letöltése is.
Fontos, hogy a „regisztráció elektronikus ügyintézésre” funkciógomb majd csak a hivatalból történő adategyeztetés során lesz alkalmazható, azon – ügyfélkapus regisztrációval rendelkező – személyek számára, akik szeretnék, hogy a fő szabályként papír alapon indított hivatalból történő adategyeztetés esetükben elektronikus úton történjen.
A kitöltött ÁNYK nyomtatványról az ügyfél számítógépén titkosított .kr állomány jön létre, amely a kormányzati portálon történt ügyfélkapus belépést követően dokumentum feltöltés/egyszerűsített feltöltés útvonalon tölthető fel (küldhető el).
Az ÁNYK nyomtatványok sikeres feltöltésére vonatkozó visszaigazolásokat, valamint az eljáró nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv által, részére elektronikusan küldött dokumentumokat az ügyfél a központi portálon, a személyes ügyfélkapujában érheti el. Megtekintésükre, illetve kinyomtatásukra egyaránt van mód. (A dokumentumfeltöltéssel és az értesítési tárhellyel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat a felhasználói útmutató tartalmazza.)
Azt követően, hogy az ügyfél adategyeztetési eljárás iránti kérelmét elektronikus úton elküldte (a vonatkozó ÁNYK űrlapot feltöltötte) a későbbiekben mind az ONYF honlapján az „adategyeztetés” szolgáltatás, mind pedig a kormányzati portál „nyugdíjbiztosítási adategyeztetés” szolgáltatás használatával, a TAJ-számra történő viszontazonosítást követően megtekintheti ügye alapvető adatait:
Megfontolandó (és ezzel az újraküldési kérelmek kiküszöbölhetőek lennének), hogy az ügyfélkapun regisztrált ügyfelek belépést követően ne csupán adategyeztetési ügyük alapvető adatait tekinthessék meg, hanem az eljáró nyugdíjbiztosítási igazgatási szervek által elektronikusan részükre küldött dokumentumokat is.)
Fontos, hogy az ügyfélkapun keresztül mindenki csak a saját ügyét tudja intézni. (Például a könyvelő a saját ügyfélkapus azonosítójával az őt meghatalmazó ügyfele ügyét nem tudja intézni.) A nyugdíjbiztosítási egyeztetést kezdeményezők részéről fontos, hogy a részükre az értesítési tárhelyre küldött dokumentumokat „átvegyék”. Az ügyek mielőbbi jogerős lezárását segítheti az elfogadó nyilatkozat megküldése az ügyfél által.
2. A társadalombiztosítási egyéni számla megtekintése, a kivonat nyomtatása
A társadalombiztosítási egyéni számlával kapcsolatos általános tudnivalókat az érdeklődők az ONYF honlapján az „ügyintézési tájékoztató” menüpontban érhetik el.
2013. június elseje óta az ügyfélkapus hozzáféréssel rendelkező ügyfelek a társadalombiztosítási egyéni számla – a Tny.-ben meghatározott – tartalmát elektronikus ügyintézés keretében a www.magyarorszag.hu honlapon a „társadalombiztosítási egyéni számla” címszó alatt, illetve az ONYF honlapján a „TB Eszámla” ikonra kattintva tudják megtekinteni. Ehhez 7.0 vagy újabb verziójú Microsoft Internet Explorer, Mozilla Firefox vagy Google Chrome böngésző javasolt.
Az ügyfelek az említett oldalakon részletes tájékoztatót is találnak a társadalombiztosítási egyéni számla adattartalmával kapcsolatosan. Ugyancsak elérhetőek a gyakran ismételt kérdésekre adott válaszok.
A társadalombiztosítási egyéni számlát nem pénzforgalmi szemlélet jellemzi, hanem egy, az érintett személy által folyamatosan figyelemmel kísérhető speciális nyilvántartásról van szó. A társadalombiztosítási egyéni számla a korábbi időszakokra vonatkozó nyugdíjbiztosítási adategyeztetéssel együttesen biztosítja majd – a nyugdíjszámítás módjától függetlenül – a nyugellátások megalapozott és gyors megállapítását.
Az ügyfélkapus hozzáféréssel rendelkező ügyfelek a TAJ-számuk megadását követően kérdezhetik le a társadalombiztosítási egyéni számlán nyilvántartott adataikat, amelyekről lehetőség van kivonatot .pdf formátumban elmenteni és/vagy letölteni. A társadalombiztosítási egyéni számla adatait tartalmazó kivonat megtekintéséhez a mindenki számára ingyenesen letölthető és használható Adobe Reader alkalmazásra van szükség.
Az ügyfélkapus hozzáféréssel nem rendelkező ügyfelek társadalombiztosítási egyéni számlájuk tartalmáról a kivonat kiállítását levélben, vagy személyesen – ügyfélfogadás keretében – a lakóhelyük szerint illetékes fővárosi/megyei kormányhivatal nyugdíjbiztosítási igazgatóságtól kérhetik. A kivonat kiállítása illeték- és költségmentes.
A kormányablakoknál lehetőség van ügyfélkapura történő regisztrációra, amelyet követően az érintett személy a kormányzati portálon biztosított valamennyi elektronikus ügyintézési lehetőséggel élhet.
3. A kivonat tartalma
A kivonat tartalmazza az ügyfél egyéni számláján szereplő egyes jogviszonyokat 2013. január 1-jétől kezdődően havonkénti bontásban, amelyben szerepel a biztosítási idő kezdete, biztosítási idő vége, valamint a bevallott nyugdíjjárulék. A 2012. december 31-ét követő időszakra bevallott nyugdíjjárulék összegére vonatkozó adatok a NAV által az adózás rendjéről szóló törvényben előírtak alapján az ONYF részére teljesített havi rendszerességű adatszolgáltatásból származnak, ugyanis a 2009. évet követő időszakok vonatkozásában – az adminisztrációs terhek csökkentése jegyében – megszűnt a foglalkoztatókat, egyéni vállalkozókat korábban évente terhelő közvetlen nyugdíjbiztosítási adatszolgáltatás. (A NAV említett adatszolgáltatásáról az Adó szaklap 2013/4–5. számában „Az állami adóhatóság által hivatalból teljesített adatátadás új szabályai” címmel írtunk.)
A társadalombiztosítási egyéni számla adattartalmának a Tny. 96/A.§-ában található „bevallott nyugdíjjárulék összegére vonatkozó, az állami adóhatóságtól átvett adatokat” megfogalmazásából következik, hogy olyan esetben, amikor a természetes személy által megfizetett nyugdíjjárulékról nincs a NAV-hoz bevallási kötelezettség (például a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény 34. §-a szerinti nyugellátásra jogosító szolgálati idő és nyugdíjalapot képező jövedelem szerzésére kötött megállapodás keretében fizetett 34 százalék nyugdíjjárulékról), az adott időszak nem szerepel az érintett természetes személy társadalombiztosítási egyéni számláján.
A társadalombiztosítási egyéni számlán és az arról készült kivonaton az adatok foglalkoztatónként külön sorban szerepelnek, így a több sor a különböző foglalkoztatók által ugyanazon időszakra befizetett nyugdíjjárulékra vonatkozó adatokat tartalmazza. Az adatok havonta folyamatosan bővülnek, és a foglalkoztatók önellenőrzése, illetve a NAV eljárása következtében módosulhatnak is.
4. Mi a teendő, ha az ügyfél nem ért egyet az egyéni számlája tartalmával?
A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény előírása értelmében a hatósági nyilvántartásba történő hivatalbóli, mérlegelés nélküli bejegyzés – amire a NAV-tól az adózás rendjéről szóló törvény alapján az ONYF részére történő adatátadás következtében is sor kerül –, a bejegyzés napján jogerőre emelkedik, ellene jogorvoslatnak helye nincs.
Amennyiben az ügyfél a társadalombiztosítási egyéni számláján szereplő adatokkal nem ért egyet, úgy elsődlegesen az érintett foglalkoztatóval (aki a NAV részére az adatátadás alapját képező bevallást teljesítette) történő egyeztetés, ennek eredménytelensége esetén pedig a lakóhely szerint illetékes fővárosi/megyei kormányhivatal nyugdíjbiztosítási igazgatóságának megkeresése javasolt. A nyugdíjbiztosítási igazgatóság indokolt esetben az érintett foglalkoztatónál ellenőrzést folytat le, és annak eredményétől függően a foglalkoztatót a NAV részére történő önellenőrzésre hívja fel, illetve a NAV eljárását kezdeményezi. Fontos kiemelni, hogy a javított, módosított adatok a társadalombiztosítási egyéni számlán csak azt követően „jelennek meg”, ha a NAV azokról adatátadást teljesített az ONYF részére. [Tehát, csak ezt követően kérdezhető le a helyes adattartalmú társadalombiztosítási egyéni számla, illetve nyomtatható (akár a biztosított által az ügyfélkapun keresztül, akár a nyugdíjbiztosítási igazgatási szerveknél) arról kivonat.]
A társadalombiztosítási egyéni számla megtekintése során a rendszer működésével kapcsolatban észlelt technikai jellegű hibák jelzése a tbeszamlahd@onyf.hu címre történhet.
Dr. Kiss Sándor az Adó szaklap 2013/15. számában megjelent cikkében bemutatja, hogyan működik az online időpontfoglalás és a társadalombiztosítási egyéni számla jövőjáről is ír.
|
|
Keresztes Manci 2 hete új képet töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!