Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
|
Nem Magyarországot támadja Viviane Reding,
csak ahhoz ragaszkodik, hogy a magyar jogrendszer feleljen meg az uniós
jognak. Az Európai Bizottság alelnöke ugyanezt várja el az összes többi
tagállamtól is, függetlenül attól, hogy épp melyik párt van hatalmon.
Az
Unió igazságügyi biztosa érdekesnek találja, hogy Navracsics Tibor
közvetlenül azután vádolta elfogultsággal - egyebek mellett a Bora Borán
rekedt magyar nő miatt - , miután a Bizottság bejelentette: részletesen
elemzik a legutóbbi magyar alkotmánymódosítás jogszerűségét. Ugyanakkor
Reding nem adta fel a reményt, hogy a magyar kormány változtat
hozzáállásán és együttműködik az EU-val, valamint az Európa Tanáccsal.
- Ön is úgy érzi, hogy a háborúban áll Magyarországgal, ahogyan azt a magyar kormány állítja?
-
Szerencsére a háborús időknek Európában hosszú ideje vége van,
köszönhetően éppen annak az egyedülálló béke-projektnek, amit úgy
neveznek: Európai Unió. Ez nem jelenti azt, hogy az európai családban
néha nincsenek még ma is konfliktusok. Azonban már több mint 50 éve
olyan rendszerrel rendelkezünk, amelyben civilizált módon képesek
vagyunk megoldani az ilyen konfliktusokat, elsősorban a közösen
elfogadott európai törvények révén és az EU-szerződésekkel összhangban
előirányzott eljárásokkal, amelyekkel minden tagállam egyetértett. Abban
is megállapodtak, hogy az Európai Bizottságnak (EB) kell az uniós
szerződések őrének lennie, s előírnia a tagállamok számára, miként
tartsák be a közösen elfogadott európai szabályokat. Én tehát, mint
EU-biztos ragaszkodom ahhoz, hogy Magyarország jogrendszere teljes
mértékben megfeleljen az uniós jognak, és ugyanezt várom el az összes
többi tagállamtól is, függetlenül attól, hogy azokban éppen melyik párt
van hatalmon.
- Eszerint ön nem Magyarországot támadja, hanem a kormányt, illetve annak egyes intézkedéseit bírálja?
-
Nem többet és nem kevesebbet teszek, számon kérem, hogy Magyarország, a
magyar jogrendszer feleljen meg az uniós jognak. Eddig már számos
esetben kénytelen volt lépéseket tenni az EB a magyar kormány
tevékenységével szemben, méghozzá kötelezettségszegési eljárások útján.
Tavaly bizonyos esetekben a magyar kormány elfogadta a kritikáinkat és
megváltoztatta a nemzeti jogszabályokat, hogy azok megfeleljenek az
uniós jognak, például, hogy újra megteremtsék a Magyar Nemzeti Bank
függetlenségét, ahogy azt az EB kérte. Egy másik esetben, az egykori
adatvédelmi biztosi poszt függetlenségének sérelme miatt már
megkezdődött a hivatalos jogsértési eljárás az Európai Bíróságon, s idén
várjuk is az ítéletet. Egy harmadik esetben, több száz magyar bíró,
ügyész és közjegyző felmentésének ügyében az Európai Bíróság tavaly
novemberben már kimondta, hogy jogosan indított eljárást az EB. Sőt, a
Bizottság jogi álláspontját teljes mértékben meg is erősítette az
ítélet, mely szerint a bírák, ügyészek és közjegyzők
kényszernyugdíjazása súlyosan sértette az európai jogot. Ragaszkodunk
ahhoz, hogy a magyar kormány olyan szabályokat alkosson, amelyek teljes
mértékben megfelelnek a Bíróság határozatának. Az ugyanis előírta, hogy a
jogellenesen nyugdíjazott bírák és az ügyészek számára valós
lehetőséget kell teremteni ahhoz, hogy nagyon gyorsan visszatérhessenek
korábbi pozícióikba. Ezen túlmenően, az EB jelenleg részletes jogi
elemzést készít arról, hogy jogszerűen módosították-e a közelmúltban a
magyar alkotmányt, immár negyedik alkalommal. Rendkívül sajnálatos, hogy
a magyar kormány nem teljesítette José Manuel Barroso bizottsági elnök
kifejezett kérését, hogy várjon az alkotmánymódosítás elfogadásával
addig, amíg az EB nem végezte el elemzését. Ez annál is inkább
sajnálatos, mert Barroso elnök márciusban több fontos aggodalmának
konkrétan is hangot adott e legújabb változások kapcsán. Kérdéses
ugyanis, hogy ezek megfelelnek-e az uniós jognak, különösen a
jogállamiság kritériumainak.
Az
Európai Bizottság vizsgálja a politikai kampányok új szabályait is,
amelyek érinthetik a közelgő európai parlamenti választásokat (FOTÓ:
BIELIK ISTVÁN)
- Az Orbán-kormány azt állítja, hogy ön rendszeresen megtéveszti a nyilvánosságot. Mit gondol ezekről a kijelentésekről?
-
Nem az én dolgom, hogy tájékoztassam a nyilvánosságot, így aztán
megtéveszteni sem tudok senkit. Az én dolgom, mint független uniós
igazságügyi biztosnak az, hogy az alapvető jogok tiszteletben tartását
kiköveteljem a tagállamoktól és a nemzeti politikusoktól akkor, amikor
az uniós jog forog kockán. Mi jelenleg is részletesen és hideg fejjel
elemezzük a legutóbbi alkotmánymódosítás jogszerűségét. Mint Barroso
elnök március 11-én emlékeztetett: ha szükséges, akkor nem fogunk
habozni, hogy a rendelkezésünkre álló eszközöket - ismétlem: minden
rendelkezésünkre álló eszközt - bevessük, amennyiben Magyarország nem
tesz eleget az uniós jog, illetve az Európa Tanács jogállami normáinak.
Hadd mondjam ezt nagyon világosan: egy alkotmány sohasem játékszer. Az
alkotmány azért van, hogy jogbiztonságot és stabilitást nyújtson egy
állam minden polgára számára. Alapvető szabály, ezért nem lehet
megváltoztatni néhány havonta. Ez különösen igaz, ha az
igazságszolgáltatás függetlensége forog kockán. Nagyon remélem, hogy a
magyar kormány képes lesz meggyőzően reagálni az aggodalmainkra, nem
csak sajtónyilatkozatokkal és támadásokkal. Konkrét intézkedésekre van
szükség ahhoz, hogy Európa-szerte helyreállítsa a bizalmat a magyar
igazságszolgáltatás függetlensége iránt. Mert azt elárulhatom, sok magas
rangú európai bíró mondta azt nekem, hogy elveszítették ezt a hitet. Ez
pedig aggasztó számomra, mivel Európa a tagállamok és a bírói kar
tagjai közötti kölcsönös bizalomra épül. És a magyar kormánynak is
aggódnia kellene emiatt, hiszen Magyarországnak szüksége van arra, hogy
más tagállamok bízni tudjanak a nemzeti igazságszolgáltatási
rendszerében. Ez szükséges ahhoz, hogy továbbra is erős és megbecsült
tagja maradjon az európai nemzetek családjának.
- Jelen pillanatban milyen konkrét ügyekben vizsgálódik Magyarország kapcsán?
-
Mint már kifejtettem, most első helyen vizsgáljuk, hogy a legutóbbi
alkotmányos módosítások és az ehhez kapcsolódó, tervezett új
jogszabályok ellentétesek-e az uniós jogszabályokkal és az európai
értékekkel. A Bizottság részéről egyértelmű, hogy ezek nem csupán
"technikai" kérdések, mint ahogy a korábban általam már példaként
említett bírói kényszernyugdíjazás és az adatvédelmi biztos ügyében sem
erről van szó, hiszen a független igazságszolgáltatás és egy erős,
független adatvédelmi hatóság az EU bármelyik országában központi
pillére a jogállamiság biztosításának. Vizsgáljuk továbbá a politikai
kampányok új szabályait is, hiszen azok érinthetik a közelgő európai
parlamenti (EP) választásokat is. Az EP-választások lebonyolítására
egyértelmű európai szabályok és elvek vonatkoznak, amelyeket az összes
tagállamnak tiszteletben kell tartania. Ezeken túl pedig általánosan
vizsgáljuk az igazságszolgáltatás függetlenségét Magyarországon. Nem
feledkezünk meg továbbá a jogállamiság további garanciáiról, például a
kisebbségekhez tartozó személyek tiszteletben tartásáról, tehát olyan
alapvető értékek érvényesülését figyeljük, amelyekre az EU épül. Abban
az esetben, ha azt találjuk, hogy megsértették ezeket az értékeket, az
európai intézményeknek cselekednie kell.
-
Eközben azonban a kormány itthon azt állítja, az EU-nak nincsenek
konkrét, tényszerű bírálatai a magyar igazságszolgáltatás
függetlenségét, vagy az alkotmányt illetően. Vannak konkrét kifogásaik?
-
Először is, már november óta van egy ítéletünk, amelyben az Európai
Bíróság kimondta: a Magyarország által hozott, saját bíróit érintő
intézkedések összeegyeztethetetlenek az uniós joggal. A tények és a
törvény tehát világosan a Bizottság oldalán vannak, s eddig is minden
esetben konkrét jogi érveléssel éltünk. Ami pedig a negyedik
alaptörvény-módosítást érinti, az EB az elmúlt hetekben felvette a
kapcsolatot a magyar kormánnyal, hogy kifejezze számos aggályát az
alkotmányos átalakítások ügyében. Barroso bizottsági elnök személyesen -
telefonon - beszélt Orbán miniszterelnökkel március 8-án és ezt az
egyeztetést követte egy hivatalos levél is. Én pedig többször is levelet
váltottam Navracsics igazságügyi miniszterrel. A Bizottság pedig újra
meg fogja fogalmazni az aggályait a következő hetekben, miután befejezte
a részletes elemzést.
- Navracsics Tibor
azt állította, hogy bizonyos esetekben csak a sajtóból értesült az ön
álláspontjáról. Tájékoztatta-e aggályairól a magyar kormányt, s ha igen
hányszor?
- A Bizottság igazságügyi illetékesei kiterjedt
munkakapcsolatokat tartanak fenn a magyar kormánnyal, a Közigazgatási és
Igazságügyi Minisztériummal is, hogy iránymutatást és segítséget
nyújtsanak például az Európai Bíróság döntésének teljes körű
magyarországi végrehajtása ügyében, ami a bírák korai
kényszernyugdíjazását illeti. Erre a magyar hatóságok úgy reagáltak,
hogy értesítették az EB-t arról, hogy elfogadtak egy törvénymódosítást
március 11-én, amelynek célja, hogy megfeleljen az Európai Bíróság
ítéletének. A Bizottság most azt várja, hogy a bírák gyors, hatékony és
teljes körű visszahelyezése miként valósul meg a gyakorlatban.
"Magyarországnak szüksége van arra, hogy más tagállamok bízni tudjanak a nemzeti igazságszolgáltatási rendszerében."
- Hogyan értékeli a magyar igazságszolgáltatás függetlenségének mai állapotát?
-
Alig több mint egy héttel ezelőtt az EB bemutatta az új, objektív
értékelő mechanizmusát, mellyel mind a 27 tagállam területén
megvizsgálta az igazságügyi rendszer működését, különös tekintettel a
polgári, kereskedelmi és közigazgatási jogra. Ez az Európa Tanáccsal
szoros együttműködésben kifejlesztett "Európai Igazságügyi
Eredménytábla", amely megbízható és összehasonlítható adatok gyűjtését
teszi lehetővé a tagállamok igazságszolgáltatási rendszereinek
működéséről. Az eredménytábla olyan mutatókról ad képet, mint például a
bírósági eljárások hossza, a bejövő és a függőben lévő ügyek száma,
illetve az ügyek nyilvántartására és kezelésére rendelkezésre álló
elektronikus rendszerek elérhetősége, vagy a bíróságok és a felek
közötti kommunikáció. De ez az eredménytábla monitorozza a "a bírói
testület vélt függetlenségét" is, hiszen az igazságszolgáltatás nem csak
van, munkája látható is kell legyen. Az első igazságügyi eredménytábla
Magyarországgal kapcsolatos eredményei elsősorban két okból érdekesek:
egyfelől mert a 2010-ben szerzett tapasztalatok alapján készült
hatékonysági mutatók azt bizonyították, hogy Magyarország viszonylag jól
teljesített abban az időben. Így az az érv, mely szerint
elengedhetetlen volt a 2011-ben megkezdődött, jelentős
igazságszolgáltatási reform, hogy azzal javítsanak a rendszer
hatékonyságán, úgy tűnik, némileg megkérdőjelezhető. Másodszor a World
Economic Forum rangsorán Magyarország igen alacsony helyezést ért el, az
igazságszolgáltatás függetlenségének megítélése tekintetében; csak 21. a
27 EU-tagállam között, továbbá 72. a világszerte rangsorolt 144 ország
között. Ez a felmérés ráadásul még a közelmúltbeli alkotmányos reformok
végrehajtása előtt készült, s világszerte számos jogi szakértő és bíró
látja úgy: ezek az átalakítások tovább súlyosbíthatják a magyar
igazságszolgáltatás politikai függőségét. Én úgy látom, ez egy nagyon
fontos lépés, hogy Magyarországon csakúgy, mint más uniós tagállamban
megbízhatóan értékeljük a helyzetet, ez ugyanis egy objektív és
pártatlan eszköz. Az európai értékek - a jogállamiság, valamint az az
igazságszolgáltatás függetlensége - a mérce, amelyet a politikai pártok
színezete nem befolyásol. Számunkra a hatékony és független
igazságszolgáltatási rendszerek működtetése az EU minden tagállamában
fontos, hiszen ha egy tagállami bíróság az uniós jog alapján jár el, úgy
viselkedik, mint egy "európai uniós bíróság". A nemzeti bíróságok
például fontos szerepet játszanak az uniós versenyjog és az egységes
piac szempontjából lényeges jogszabályok végrehajtásában, az ítélkezés
egységessége itt kulcsfontosságú. Tehát egy nemzeti igazságszolgáltatási
rendszer hiányosságai nem csak az adott tagállamban jelentenek
problémát a jogok érvényesülése szempontjából, de befolyásolhatják az
egységes piac működését is, és általában az egész EU jogrendszerét,
amelynek alapja a kölcsönös bizalom. Az én munkám, az EU igazságügyi
biztosaként, hogy megerősítsem és ápoljam ezt a kölcsönös bizalmat.
Remélem, hogy a magyar kormány javítani fog a mostani felfogásán,
elvégre az az érdeke, hogy az ország képes legyen kiváltani és
megtartani a polgárok és a befektetők bizalmát. Nem adtam fel a reményt,
hogy a magyar kormány látni fogja ezt, és szorosan együttműködik a
Bizottsággal, valamint az Európa Tanáccsal, hogy visszaállítsa a magyar
igazságszolgáltatási rendszerbe
vetett bizalmat.
- A Tobin-ügy sok vitát váltott ki Budapest és Brüsszel között. Hogyan látja ezt az esetet?
-
Mindenekelőtt és túl mindenféle jogi megközelítésen: azok az emberi
tragédiák, melyeket a Tobin-ügyben tapasztaltunk, szörnyűek. Az
áldozatok családja egyértelműen megérdemel minden lehetséges támogatást.
És teljes mértékben megértem mindazokat, akik azt követelik, hogy
szolgáltassanak igazságot és a felelős személyt állítsák bíróság elé.
Tudom, hogy nincs olyan, aki ne értene egyet ezzel az állásponttal. A
probléma az, hogy a Tobin-ügyben két ország, Magyarország és Írország
különálló bíróságai és igazságügyi hatóságai jártak el. Az ügy megfelelő
kezelése egy ilyen esetben attól függ, hogy a két ország között ki
tud-e alakulni teljes körű együttműködés. Amikor a Bizottság
tájékoztatást kapott erről tavaly nyáron a magyar hatóságoktól, azonnal
összehoztuk az EB, Magyarország és Írország szakértőit, hogy együtt
vizsgáljuk meg az ügy részleteit. Segítettünk is Magyarországnak, hogy
az ügy megfelelő politikai figyelmet kapjon valamennyi tagállam
igazságügyi miniszterénél, az uniós Igazságügyi Tanácsban, 2012
októberében. Ez a tanács meg is hallgatta az ír igazságügyi minisztert,
Alan Shattert, aki kifejezte mély együttérzését az áldozatokkal és
családtagjaikkal, de azt is világossá tette, hogy az ír legfelsőbb
bíróság már állást foglalt az ügyben, és nem volt hajlandó kiadni,
illetve visszaküldeni Tobin urat Magyarországra. Elmondta, hogy ennek az
ügynek az a sajátos körülménye, hogy az ír végrehajtási jogszabály
szerint egy ír állampolgár másik országnak való kiadásának az a
feltétele, hogy a keresett személy elmeneküljön - ami Tobin úr esetében
nem így történt. Azt is elmagyarázta, hogy az ír igazságügyi
miniszternek nem áll hatáskörében felülbírálni az ír legfelsőbb bíróság
önálló döntését. Egyetlen minisztert sem hallottam, aki vitatta volna
ezt az állítást. A Bizottságnak is tiszteletben kell tartania a bírói
testületek függetlenségét. Akár tetszik az eredmény, akár nem, tény,
hogy az ír legfelsőbb bíróság így döntött az ügyben. Az
igazságszolgáltatás függetlensége elismerésének a része az is, hogy
tiszteletben tartjuk a bírósági ítéleteket - akkor is, ha nem tetszik az
eredmény. Tudom, hogy ezt nehéz elfogadni, de csak így működőképes az
igazságszolgáltatási rendszerünk. Véleményem szerint a politikusok, és
különösen az igazságügyi miniszterek feladata éppen ennek elmagyarázása
lenne, nagyon világosan és nyíltan. Nem pedig emberi tragédiák
felhasználása, nyilvánvaló politikai célokra.
-
A Fidesz-kormány azt is állítja, hogy ön nem hajlandó segíteni annak a
magyar nőnek, akit akarata ellenére fogva tart a férje Bora Borán.
Navracsics Tibor igazságügyi miniszter azt nyilatkozta: az e tárgyban
önnek küldött levelére február 14-e óta nem kapott választ.
-
Érdekesnek találom, hogy ezek a súlyos vádak közvetlenül azután
kerültek nyilvánosságra a miniszter részéről, miután a Bizottság
bejelentette: részletesen elemezzük a legutóbbi magyar
alkotmánymódosítás jogszerűségét. Kíváncsi vagyok, hogy ez csupán
véletlen egybeesés-e. Ugyanakkor minket, az EB-t, mint az uniós
szerződések független őrét, egyetlen tagállami miniszter indokolatlan
támadása sem akadályozhat meg abban, hogy a munkánkat végezzük. Ezért a
Bizottság megvizsgálta az ügyet és uniós jogi dimenzióját, s még március
19-én levelet írtam francia kollégámnak, Christiane Taubira igazságügyi
miniszternek, felhívva a figyelmét a meglévő európai és nemzetközi jogi
eszközökre, melyek a szülői felelősséget és a gyermekek jogainak
védelmét szolgálják. Sőt, azt is kértem Taubira minisztertől, hogy
vizsgálja meg ezt az ügyet, illetve azt, hogy az alkalmazandó szabályok
alapján a francia jogrendszer összhangban van-e az európai és a
nemzetközi kötelezettségekkel. Navracsics urat pedig arra kell kérnem,
ellenőrizze a postaládáját: kapott ugyanis egy levelet tőlem március
19-én erről a helyzetről, a brüsszeli magyar nagykövetség pedig
megerősítette e levél kézhezvételét. Épp ezért nehéz megérteni, hogy a
magyar hatóságok miért állítják most mégis azt, méghozzá a sajtón
keresztül, hogy a miniszter nem kapott választ tőlem Bora Bora-ügyben.
Ez a téves információ biztosan nem segít a Budapest és Brüsszel közötti
kapcsolatok javításában. És egyáltalán nem segít a Bora Borán csapdába
esett magyar nő helyzetén.
|
|
Gulybán Barnabásné 3 hete új blogbejegyzést írt: Gyógyítsd meg magad!
Szántó Imréné Mária 4 hete új blogbejegyzést írt: Boldog Új Évet! Újabb csodálatos 365 napot kívánok neked!
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!