2012.02.05. 16:30
A HETEK interjúja Csintalan Sándorral, az MSZP egykori alelnökével, jobboldali műsorvezetővel.
450
forint felett a benzinár, az euró árfolyama január elején minden negatív
rekordot megdöntött, a 27 százalékos magyar áfa Európában egyedülállóan
magas, megszorítás megszorítást követ, a demokratikus
intézményrendszert folyamatos támadások érik. Mindennek ellenére
szombaton tömegtüntetést rendeztek a kormány mellett. Ön szerint mi a
titka Orbán Viktornak? Sokan érzik, tudják, hogy a
rémisztően durva európai válság közepette valamilyen paradigmaváltás
készül gazdasági és politikai értelemben is. Hogy ebben a helyzetben az
egyes államok hogyan reagálnak, az eldönti a jövőt. Az erős
felhatalmazással rendelkező, útkereső, ámde határozott vezetők
döntésképessége evidens: mindez együtt képes egy komoly választói bázist
képezni Orbán számára. Persze egy ilyen fokú felhatalmazásban sok
tévedés lehetősége is benne van. Nyilvánvaló, hogy ha több mint
százezren kimennek az utcára egy politikai erőt támogatni, annak van
jelentősége, de a végén minden a szavazófülkében fog eldőlni.
A
meglehetősen szokatlan kormánytámogató tüntetés ellenpontja az
Amerikai Népszava, amely szerint Magyarországon fasiszta diktatúra van.
Az elmúlt másfél év alapján Ön hogyan értékeli a magyar demokrácia
állapotát?Orbán Viktort fasiszta diktátornak minősíteni,
Mussolinival párhuzamba állítani maga az elmebaj, ez nem képezheti
diskurzus tárgyát.
Véleményem szerint nem vitatható, hogy
demokrácia van vagy sem. Ez demokrácia. Működik a hatalommegosztás, van
szabad választás. De természetesen nem vagyok vak, és ha onnan nézzük a
kérdést, hogy a kormányváltás óta milyen folyamatok zajlanak, akkor
egyértelműen látszik egy erős centralizációs irány. Ez az állami hatalom
erősítéséhez, a gyors döntésekhez, köztük a gyors parlamenti
döntésekhez vezet, amiben vannak olyan elemek, melyek csorbítják az
ellenzék politikai mozgásterét. Ez pedig azt jelenti, hogy a
korábbiakhoz képest maga a rendszer is kevésbé demokratikus. De ettől
még demokrácia van, és ezért tartom elhibázottnak, hogy az ellenzék nem
vett részt az alkotmányozásban, még akkor is, ha feltehetően nem sok
esélye lett volna a saját elképzeléseit érvényre juttatni.
A
Fidesz bevezette az egyéni képviselői indítvánnyal induló
törvényalkotást, aminek eredményeként minden szakmai, politikai
egyeztetést és vitát megkerülve akár fél nap alatt is törvény születhet.És
akkor mi van? Az ellenzéknek éppen az ilyen dolgokra kellene
rávilágítania, nyomni a csövön, ami kifér, kihasználva az élő parlamenti
közvetítést.
Nekem
úgy rémlik, hogy teszi is. De most ne az ellenzéket vizsgáljuk, hanem a
demokrácia állapotát! A rapid és követhetetlen mennyiséget produkáló –
365 törvény másfél év alatt –parlamenti tevékenység mellett ott vannak a
kinevezések: kormány közeli emberek bebetonozása 9 évre az ügyészség, a
bíróságok élére, a médiahatóságba.A kormányközeli emberekkel kapcsolatban több szerénységet kérnék az ellenzéktől!
Én
nem az ellenzék vagyok, hanem egy adófizető polgár, akit zavar, hogy
Szájerné lett a főbíró, az egykori Fidesz képviselő-jelölt Polt Péter a
legfőbb ügyész, a mindent aláíró és szintén Fidesz-képviselő Schmitt Pál
az államfő.Én ezt megértem, de ez részben prezentációs
probléma. Ugyanis teljes naivitás azt gondolni, hogy van olyan politikai
kurzus, amely ne a saját embereit, a hozzá lojális személyeket ültetné
kulcspozíciókba. Hiszen a kormányváltásnak az az egyik célja, hogy az
addigi gyakorlat helyett valami mást kell csinálni. Ez így volt a
szocialistáknál és a liberálisoknál is, így volt az MDF kormányzása
idején is. És így lesz akkor is, amikor majd megint nem Fidesz-kormány
lesz. Ausztriában korporatív alapon osztja fel az országot a két nagy
párt, de ettől még senki nem kérdőjelezi meg az ottani demokráciát.
Korábban
is volt néhány hamis axióma: például az, hogy a többpártrendszernek
olcsóbbnak kell lennie az egypártrendszernél. Természetesen ez sem igaz,
hasonlóan ahhoz, hogy egy adott párt holdudvarához tartozó személyeket
hatalomváltás esetén is meg kell tartani az addigi pozíciójukban.
És az a tény, hogy kilenc évre bebetonozzák a saját embereiket kulcspozíciókba? Nem
látok problémát a kilenc évben sem, hiszen ez garantálhatja az így
kinevezett személyek kormányoktól független működést. De ennél sokkal
fontosabbnak tartom, hogy vége legyen a politikai adok-kapoknak.
Ez
még csak most kezdődött el: nemrégiben gyanúsították meg Gyurcsányt,
Bajnai Gordon főtanácsadója egy tévéműsorban azt mondta, számít
meggyanúsításra Bajnai esetében is, Budai Gyula pedig gőzerővel keresi
az „elmúltnyolcév” bűnöseit.Gondolom, sokan emlékeznek
Medgyessy Péter szlogenjére, ami úgy szólt, hogy szeretné végre
betemetni az árkokat. Csak arról nem beszéltek akkoriban, hogy az árkok
hullákkal vannak tele. Az elmúlt húsz évben sikerült felizzítani az
emberek kurucos várakozásait az elszámoltatással kapcsolatban. De abban
nem látok semmi szörnyűséget, hogy eljárások indulnak, mert
összességében hiszem, hogy jogszerűen fognak eljárni mindazon
intézmények, melyek feladata a felmerült gyanúk megerősítése vagy
cáfolata.
Még
egy kérdés a demokrácia csorbítása témakörben: az elmúlt hónapokban
sorra jöttek az ebbéli aggodalmakat kifejező levelek és üzenetek az
Európai Uniótól és az Egyesült Államoktól is. Ezek is alaptalanok
lennének? A nemzetközi diplomáciában mindennek helye van,
ez nem rendít meg. És az is tény, hogy van kettős mérce a nagyhatalmak
körében is a gyengébbek rovására. Ennek ellenére azt gondolom, a magyar
kormány figyelembe fogja venni a bírálatokat. De ami Strasbourgban
történt, azt nem akartam elhinni: ilyen színvonaltalan, felszínes vitát
régen láttam.
Ugyanakkor
az a tény, hogy egy délutánon keresztül a magyar demokrácia
visszáságairól vitatkoznak az európai parlamentben – önmagában is
szégyen. Nem így látja? Számomra ebből az látszott, hogy
az unió komoly válságban van. Az, hogy nem Görögországról folyt a vita,
hanem rólunk, szerintem azzal függ össze, hogy mi az európai DGP 0,8
százalékát produkáljuk, szemben a görögök 1,6 százalékával, akik velünk
szemben tagja az eurozónának.
Nem
a gazdaságról volt szó, hanem a demokráciáról. Olyan mondatok
hangzottak el, hogy Magyarországot a jelenlegi állapotában nem vennék
fel az Európai Unióba.És? Ez a kérdés nem kérdés.
Rendkívül felszínes megállapításnak tartom, és inkább az európai
parlamentre nézve szégyen az a színvonal, ami a vitadélutánt jellemezte.
A hozzászólók zöme mérhetetlenül felkészületlen volt, miközben Orbán
Viktor politikájának támogatójaként mondom, hogy az Orbánt bíráló
képviselők helyében meg tudtam volna fogalmazni valóságos kritikákat is.
Elképzelhetőnek tarja, hogy az unió velünk fog példát statuálni?El
tudom képzelni, és az is tény, hogy ennek elkerüléséhez már régen
szakítani kellett volna a szabadságharcos gazdaságpolitikával. Aminek
viszont ott áll a hátterében, hogy belpolitikai tőkét kovácsoljanak az
érzelmekre ható kommunikációval. Ugyanakkor Orbán Viktor azon kevés
magyar politikus egyike, aki a parlamentben kijelentette, hogy az
Európai Unió egyben maradása mellett a válságtünetek ellenére is sokkal
több és súlyosabb érv és érdek húzódik, mint a széthullása mellett. Csak
sajnos az ilyen megnyilvánulások valamiért elsikkadnak. Összességében
azt tudom mondani, nyilván nem vagyok boldog attól, hogy Magyarország az
Európai Parlamentben is terítékre került, de láttam a miniszterelnök
arcán, hogy sok olyan érvet hallott, amit megfontolás tárgyává kell és
fog is tenni.
"Az utcákról visszaszorultak a
neonácik, a parlamentben viszont bent ül a Jobbik, amely saját
meghatározása szerint sem demokrata, több vezetője és társszervezete
pedig fegyveres konfliktusokról beszél."
Említette a
teljesítményt. Egy kormány esetében ez leginkább az emberek
életszínvonalán, a gazdasági mutatók alakulásán mérhető le. Remélem,
abban egyet tudunk érteni, hogy másfél év kormányzás után már nem illik
az előző kormányok hibáira hivatkozni. Ha egyetértünk, hogyan értékelné a
kormány első másfél évét? Úgy tűnik, egy elmélyülő
válságban élünk, ami paradigmatikus jellegű. Ugyanakkor a magyar
devizahitelesek jelentős része túlélési esélyt kapott, és bár
elő-előkerül az államcsőd réme, a gazdaság fundamentumai lehetőséget
adnak egy fenntartható fejlődésre. Nem tetszik az IMF-fel és
Világbankkal kapcsolatos politikai és diplomáciai teljesítményünk
minősége, viszont örülök a költségvetési szigornak. Persze jobban
örülnék, ha számszakilag precízebb lenne az apparátus, nem találnánk 250
milliárdos lyukat a költségvetésben...
Ez
a 250 milliárdos lyuk egy hét alatt derült ki, de ennél is nagyobb baj,
hogy a magán-nyugdíjpénztári vagyon államosítása nélkül a 2011-es
költségvetési hiány nem 3, hanem 6-7 százalékos lenne. Ez azért drámai
adat, mert jövőre ezt a lépést nem lehet megismételni.Az,
hogy 2012-13-ban mi történik, valóban nagy kérdés, mert még nincsenek
információk arra vonatkozóan, hogy milyen szerkezeti változásokban
gondolkodnak, hogyan akarják 3 százalék alatt tartani a hiányt. Ettől
függetlenül kérdezem: ha nem csoportosították volna át a
magán-nyugdíjpénzeket, és most 6-7 százalék lenne a hiány, az jó lenne?
Ez egy teljesen kifordított logika.Miért
lenne kifordított? Egy kormánynak manővereznie kell, arról nem
beszélve, hogy a világon sehol nincsen kötelező magánnyugdíj-rendszer.
Ezt egyébként jó kommunikációval meg is lehet értetni az emberekkel –
persze itt nem ezt „a pénztárak eltőzsdézték a nyugdíjvagyont” szöveget
kellett volna erőltetni. Ennek a rendszernek a felszámolása azért
jelentős, mert a magánnyugdíjrendszerbe átterelt emberek járulékainak
pótlását, az abból származó hiányt már nem bírta el a költségvetés.
De
az a baj, hogy a visszaterelés egy egyszeri lehetőség volt. Az csak egy
zárójeles megjegyzésem, hogy ráadásul azt sem tudni, konkrétan mire
költötték a visszavett 2700 milliárd forintnak egy jelentős részét.Egy része az államadósság törlesztésére ment.
Viszont körülbelül a pénz felének a sorsáról nincsenek információk. Tény, hogy több ilyen lehetőség nincs, de ez a kormányzati politika felelőssége. Ugyanakkor ettől nem vagyok kétségbe esve.
Akkor
máshogy kérdeztem: tudna említeni olyan jobboldali közgazdászt – mert
baloldali eleve nem volt - aki még mindig támogatja Matolcsy György
politikáját? Állítólag a 11 kormány közeli közgazdász többsége is azt
mondta a válságtanácskozáson a miniszterelnöknek, hogy az egyik első
teendő Matolcsy György leváltása lenne.A Matolcsyra
jellemző kioktató stílust, a vízióit, amikkel és ahogy megjelenik a
nyilvánosság előtt, nem keverném össze a kormány gazdaságpolitikájával.
Akkor nézzük ez utóbbit!Gondolom,
a miniszterelnök akarata nélkül nehezen mehetne a hiánycsökkentés
politikája. Nyilvánvalóan a hiány 3 százalék alatt tartása az aggodalom
tárgya. Ezzel áll összefüggésben az IMF-tárgyalás, mert ha az sikeres,
és a forint visszaerősödik, az már önmagában hiánycsökkentő tényező. De
az biztos, hogy a pénzpiacokkal való fundamentalista szabadságharc
járhatatlan.
Ezzel azt mondja, hogy az elmúlt másfél év alatt tettünk egy fölösleges kört?Ebben az értelemben fölösleges volt.
Mit
gondol arról, hogy Fellegi Tamás posztját a politikában teljesen
ismeretlen Németh Lászlóné vette át az évente 600 milliárd forinttal
gazdálkodó Nemzeti Fejlesztési Minisztérium élén? Némethné pedig
politikai főtanácsadójává nevezte ki Simicska Lajos üzlettársának,
Nyerges Zsoltnak a testvérét, Nyerges Attilát. Akiről annyi tudható,
hogy állatorvos. Sem Nyerges Zsolt testvérét, sem a
feladatkörét nem ismerem. Németh Lászlónéval kapcsolatban egyrészt
nehéz, másrészt könnyű helyzetben vagyok, mert sokakkal ellentétben
ismerem őt és az eddigi tevékenységét is. Színvonalas munkát végzett
fejlesztési ügyekben mind az OTP-nél, mint az MFB-nél, egész életében
projektmenedzseléssel foglalkozott. El tudom képzelni, hogy ő lesz az
egyik legsikeresebb miniszter.
Nem akarom elviccelni az interjút, de árulja már el, mi a keresztneve?Zsuzsa.
Komolyra
fordítva a szót: mit tud arról, hogy két fideszes gazdasági
érdekcsoport küzdelme áll a háttérben: állítólag a Simicska-Nyerges
társaság kiszorította a Fellegi-féle csoportot. Én erről nem tudok semmit, szerintem ez a „muszáj kombinálni” típusú elméletek közé tartozik.
A
szélsőjobboldallal kapcsolatban viszont sajnálatos módon személyesen is
érintett: néhány évvel ezelőtt neonácik támadtak Önre, mindmáig
maradandó sérüléseket okozva. A kormányváltáskor azt is megígérte az új
hatalom, hogy visszaszorítja a szélsőségeket. Ebből a szempontból is
elégedett? Ami a személyes történetemet illeti:
érthetetlen, hogy miért csak négy elkövetőt állítottak bíróság elé,
hiszen legalább hatan támadtak rám a teremgarázsban.
Általánosságban
azt gondolom, hogy az utcákról visszaszorultak a neonácik, a
parlamentben viszont bent ül a Jobbik, amely saját meghatározása szerint
sem demokrata, több vezetője és társszervezete pedig fegyveres
konfliktusokról beszél. Ezek alkotmányellenes kijelentések, és az
Alaptörvény Alapvetésének C cikkelyében azt olvassuk, hogy az ilyen
törekvésekkel szemben mindenkinek joga és kötelessége fellépni.
Elsősorban persze az államhatalomnak.
Beszéljünk végül Schmitt Pálról. Mit gondol a plágiumügyről? Ez
egy szomorú történt. Schmitt Pálnak mélyen magába kellene szállnia. Ha
tud, álljon elő a maga igazát megkérdőjelezhetetlenül alátámasztó
bizonyítékkal. Ha nincs ilyen, és még jelent valamit a számára a
köztársasági elnök intézménye – mondjon le.
Kommentáld!