Ha nem módosul a törvény, nyár közepétől a foglalkoztatók fizetik majd minden dolgozó utazását
Népszabadság - Kurucz Árpád
A jogszabályt eredetileg a nemzeti fejlesztési miniszter
nyújtotta be, és előzetesen egyetlen
érintettel sem egyeztetett az
intézkedés esetleges hatásairól. Pedig valamennyi
szereplőnek lett volna
mit mondania, ha megkérdezik őket. Legyen szó munkaadóról vagy
munkavállalóról, senki sem támogatja az elképzelést. Pataky Péter, a
Magyar
Szakszervezetek Országos Szövetségének elnöke megjegyezte,
elvileg ugyan örülnie
kellene, de valójában tudja, hogy szokás szerint
megint a sor végén álló alkalmazottakon
csattan majd az ostor, és
végeredményben rajtuk spórolják majd meg a munkaadók ezt az
újabb
pluszköltséget.
A munkáltatók pedig finoman szólva is őrjöngtek, amikor megtudták,
mit akarnak a
nyakukba varrni azt követően, hogy idén már rájuk
kényszerítettek egy közel 800 ezer
munkavállalót érintő, 19 százalékos
minimálbér-emelést és egy 15 százalékos garantált
bérminimum-emelést.
Nem értik, hogy tehetnek rájuk egy újabb terhet, amikor az előbbi
emeléseket is csak úgy tudják teljesíteni, hogy dupla bérkompenzációval
segíti ki őket a
kormány, mert vannak vállalkozások, amelyek még a rájuk
eső ötszázaléknyi bérköltség-
növekedést sem tudják finanszírozni. Mint
mondják, a törvényjavaslat semmi másról nem
szól, mint hogy a kormány a
vállalkozói szférával akarja kifizettetni, hogy képtelen
korszerűsíteni
és átalakítani a BKV-t, a MÁV-ot és a Volán-társaságokat. A két
legnagyobb munkáltatói érdek-képviseleti szervezet, a Munkaadók és
Gyáriparosok
Országos Szövetsége (MGYOSZ) és a Vállalkozók és
Munkáltatók Országos Szövetsége
(VOSZ) azonnal tiltakozott, amint
tudomást szerzett a törvényjavaslatról.
A hatályban lévő, kormányrendeleti szintű szabályozás szerint a
munkáltatónak a munkába
járás költségeit kizárólag helyközi (távolsági)
viszonylatban kell megtérítenie, legalább a
jegy árának 86 százalékában,
havonta maximum 30 ezer forint értékben, amit évenként az
infláció
mértékével enged növelni a jogszabály. Az új variációban a helyi
(közigazgatási
határon belüli) jegy- és bérletárak 86 százalékát is ki
kellene fizetnie a munkavállaló
részére, s közben eltörlik a 30 ezer
forintos felső korlátot is. Dávid Ferenc, a VOSZ
főtitkára elmondta,
munkavállalónként évente 100 ezer forint pluszköltséget jelent az
intézkedés. Már ha a közlekedési cégek nem kapnak vérszemet, és nem
kezdenek
áremelésbe, mondván, úgyis a munkaadók fizetnek.
A főtitkár hozzátette, csak a törvényjavaslat benyújtása után, de a
kormányzat képviselői
végül fogadták a munkaadói szervezeteket, amelyek a
találkozón elmondták, hogy milyen
hatása lehet egy „ennyire méltatlan,
ésszerűtlen javaslatnak”, továbbá egyértelművé tették
, hogy ebben a
kérdésben nem tudnak engedni, s elvárják, hogy a jelenlegi szabályok
maradjanak hatályban. – Amennyiben ez nem így történik, akkor a súlyos
foglalkoztatáspolitikai következményekért csakis a jogszabály alkotói
lesznek a felelősek
–jelentette ki Dávid Ferenc.
A munkáltatók súlyos érveket vonultattak fel a megbeszélésen. Az
egyik szerint, mivel az
utazási költségtérítést csak a munkáltatóval
munkaviszonyban álló dolgozó részére kell
biztosítani, adódik a
kényszerű lépés, hogy a foglalkoztatás a jövőben ne munkaviszony
keretében történjen. De halálra van ítélve a cafeteriarendszer is, a
kormányzat búcsút
inthet az Erzsébet-utalvány, a SZÉP-kártya sikerének, a
dolgozók pedig az egészség- és
nyugdíj-biztosítási megtakarításoknak. A
munkáltatók ugyanis reflexszerűen nyúlnak majd
hozzá ezekhez a
tételekhez. Illetve, ha a helyközi bérlet mellett a helyi jegy és bérlet
árának nagy része is a munkáltatót terheli, akkor az egyiktől
szabadulni fog, s bizonyára a
távolsági utaztatás költségeit iktatja ki.
Azaz az intézkedésnek azok a mobilis
munkavállalók esnek majd
áldozatául, akik vállalják, hogy hosszabb távon utaznak, csak
azért,
hogy dolgozhassanak. Ők a jövőben ülhetnek otthon a kistelepülésen,
tartós
munkanélküliként.
Dávid Ferenc úgy tapasztalta, a kormányzat részéről megértették a
munkáltatók érveit,
felmérték a tervezett intézkedés következményeit. Az
sem kizárt, hogy módosul a
jogszabály ezen része, még a törvényjavaslat
elfogadása előtt.
Ugyanarról máshogy
– Egységes menetrend, jegy- és bérletrendszer, valamint egységes
szolgáltatási és
minőségbiztosítási követelmények bevezetését
tartalmazza az új személyszállítási
törvényről szóló javaslat – mondta
tegnapi parlamenti expozéjában Fónagy János,
a javaslatot benyújtó
fejlesztési tárca államtitkára az MTI beszámolója szerint. Szekeres
Imrének, a szocialista párt politikusának megítélése szerint viszont az
egységes
jegyrendszerről nem szól a javaslat, ellenben megteremti a
lehetőséget az utazási
kedvezményrendszer drasztikus megnyirbálására,
valamint arra is, hogy nyereséges
vonalakat szervezzenek ki pályáztatás
nélkül.
|
Kapcsolódó hírek:
Újabb adót vezetnének be
Nem lesz luxusadó, nem lesz olcsóbb hús
Magyarország: Az adókerülő paradicsom
Tömegeknek fog csökkenni a jövedelme a cafeteria adóemelése miatt