Szilágyi Ákos: Ehhez szabad ember nem statisztálhat
Az új pártállam ellen
Egy személyben költő, irodalomtudós, filmesztéta, kremlinológus,
politikai elemző. Szilágyi Ákostól elvárhattuk, hogy előbb-utóbb új
szerepben is kipróbálja magát, mégis meglepő volt, hogy a húsvét előtti
hétvégén az LMP tüntetésén szenvedélyes hangú utcai szónokként
találkozhattunk vele. A kérdező BARÁT JÓZSEF.
- Egy örök filosz miért pályázik a néptribun szerepére?
– Nem annyira örök filosznak, mint javíthatatlan civilnek érzem magamat.
Civilként legalább 1979 óta részt veszek a politikában, többdossziényi
állambiztonsági priuszom van róla. De hogy egy politikai párt
felkérésére civilként tömegtüntetésen szónokoljak, ez hatvan év alatt
tényleg most fordul elő velem először. Talán nem véletlenül:
rendszerváltás zajlik, a méltóságnélküliség demokráciája van
kialakulóban, és ehhez szabad ember nem statisztálhat, nem adhatja – a
költőt idézve – „szabad ésszel ocsmány módon a szolga ostobát”. Nem is
adja, ahogy látom: egymás után állnak föl szakmai testületek,
civilszervezetek, érdekvédelmi szervezetek, szabad értelmiségiek,
magánemberek, és kimondják hangosan és félreérthetetlenül, hogy a
jogállamiság, a plurális demokrácia, a köztársaság veszélyben van. Én
ezt a demokratikus méltóság lázadásaként élem meg. A civilek – ezen
belül a mezei civilek – tízezrei és a civil társadalom legkülönfélébb
szakmai és érdekvédelmi szervezetei egymás után lépnek színre, és
jelentik be tulajdonosi igényüket a demokráciára, az egyenrangúságon
alapuló demokratikus részvételre. Itt van mindjárt egy vadonatúj,
virulens civil mozgalom, a Milla, az Egymillióan a magyar
sajtószabadságért. Pár hét alatt jött létre, a semmiből több tízezer
taggal azon a Magyarországon, ahol az emberek állítólag teljesen
közömbösek a politika iránt. A hatalmi politika, a pártpolitika iránt
talán igen, de saját közös ügyeik iránt, az életüket, sorsukat
meghatározó politikai keretek iránt aligha.
Mester Anett felvétele
- Tény, soha annyi tüntetés nem volt még Magyarországon, mint a
húsvét előtti hétvégén. Szónokként ön azt mondta, hogy ez a közember
feltámadásának ünnepe. De nem lett volna-e több a kevesebb és
koncentráltabb fellépés?
– A forradalmi giccspolitika szemérmetlenül visszaélt a közelgő húsvét
vallási ünnepével, amikor „húsvéti alkotmánynak” nevezte a demokratikus
alkotmány kivégzését és halálát. Ugyanakkor mégis volt valami „húsvéti”
ebben a halálban, amennyiben a politikai közösséget jelképező alkotmány
halála föltámasztotta a közembert. Minden tüntetésen a civilek és
civilszervezetek voltak túlsúlyban, a leghatalmasabb tüntetéseket pedig a
facebookos „millások” szervezték. De a tüntető civilek jelszava nem
véletlenül lett ez: „Pártok kíméljenek!” A civilek nagy többsége úgy
értékeli a demokrácia hanyatlástörténetét, hogy a pártok juttatták ide a
demokráciát. Nem érdekli őket, melyiknek mekkora volt ebben a
felelőssége. Az ellenzéki pártok nem a parlamenti arányok alakulása
miatt olyan gyöngék ma, hanem azért, mert a pártok iránt általános
társadalmi ellenszenv alakult ki. Elég csak arra a közvélemény-kutatási
adatokban visszatérő negyvenszázalékos néma tömbre gondolni, amely
azokat foglalja magában, akik semmiféle pártra nem akarnak szavazni, és
el sem mennének választani. Ez jelenti a végítéletet a többségi
demokrácia magyar modellje felett. Itt van a mélyebb oka a ma zajló
autokratikus fordulatnak. Csakhogy ez már nem csupán a pártok büntetése,
hanem a demokráciáé, vagyis mindannyiunké, és ez az, ami a civilek
számára, a társadalom egyre nagyobb csoportjai számára tűrhetetlen. A
pártok elutasítása számukra nem azonos a demokrácia elutasításával.
- Csak az a nagy kérdés, hogy önmagukban mit érhetnek el a
pártpolitikától megcsömörlött civilek. Lehet-e erős ellenzéki pártok
nélkül fellépni az új pártállam ellen?
– Pártállammal szemben csakis így lehet.
- Csakis?
– A történelmi tapasztalat ezt mutatja. A nyolcvanas években
Kelet-Európa-szerte kimondottan nem pártalapon szerveződő mozgalmak
fordultak szembe a pártállammal. A totális hatalommal csak a civil
társadalom egészének megszervezésével lehet felvenni a küzdelmet. A
lengyel Szolidaritás megmutatta, milyen sikeresen. Magyarországon is
hasonló volt a helyzet: a később pártként hatalomra került MDF
mozgalomként alakult meg, hosszú időn át úgy tekintett önmagára, mint
nem pártra, és későbbi párttá válásában az alapítók közül sokan azóta is
a vég kezdetét látják. Az SZDSZ-t alapítók között is éles vita folyt a
nyolcvanas évek legvégén arról, párttá váljanak-e, vagy megmaradjanak a
Szabad Kezdeményezések Hálózata nevű mozgalom keretei között. A
pártállamokat sehol sem az illegalitásból előbújt vagy hirtelen támadt
ellenzéki pártok, hanem a totális politikával szemben álló, a
társadalmat is totálisan megszervező mozgalmak döntik meg. Minél
erősebben fog eltolódni a Fidesz hatalomgyakorlása a pártállam irányába,
annál biztosabb, hogy hosszabb-rövidebb távon nem a vele rivalizáló
parlamenti pártokkal, hanem egy a civil társadalomból kiemelkedő,
pártoktól független mozgalommal fogja szembe találni magát.
- Beszédében ön úgy fogalmazott: a húsvétkor feltámadt közember
elszánt arra, hogy a demokráciát új alapokra, a partnerségi demokrácia
alapjára helyezze. Csak az a bökkenő, hogy szerintem a tüntetők
többségének fogalma sincs arról, mi fán terem a partnerségi demokrácia.
– Talán tényleg nem tudják, de teszik. A partnerségi demokrácia nem
doktrína vagy utópia, amit meg kell valósítani, hanem a részvétel, az
önkormányzás és önigazgatás igénye és gyakorlata, amely akkor erősödik
meg, amikor a többségi képviseleti demokrácia kiüresedik, elidegenül a
közembertől, végül pedig a civilizátori vagy zsarnoki módon fellépő elit
martalékává válik. A partnerségi demokráciát Ronald Dworkin
alkotmányjogász úgy határozza meg, mint az önkormányzásra társult
partnerek közös cselekvését. Én ilyen cselekvésnek látom már a
Facebookon szerveződő civil mozgalmat is. Vagy például itt van az a
demokráciamodell, amelyet Esztergomban a pártonkívüli Tétényi Éva
képvisel a zsarnoki uralommal szemben: ez tipikusan a partnerségi
demokrácia modellje, amely mozgásba hozta a város polgárainak döntő
többségét.
A többségi elv nem lehet mindenható, mert akkor a többség zsarnokságához
vezethet. Ezt Alexis de Tocqueville, a nagy politikai gondolkodó már
másfél száz évvel ezelőtt megírta Az amerikai demokrácia című művében.
- Számomra az sem világos, hogy mire elszántak az emberek. Tölgyessy
Péter például egy előadásában arról beszélt, hogy a Matolcsy György
által vizionált 4-6 százalékos gazdasági növekedés igenis legitimálhatná
az alkotmányt, a további lecsúszástól rettegő középosztály – akárcsak a
Kádár-rendszerben – a biztonságért cserébe elfogadná kiskorúsítását.
– A gazdaságpolitika újabban a hit talaján áll. A magyar társadalom
többsége azonban, mint a legutóbbi közvélemény-kutatások is mutatják,
inkább tapasztalataira hagyatkozik, és javíthatatlanul hitetlen. Én sem
hiszek a gazdasági csodában. Egy dologban viszont megingathatatlanul
biztos vagyok: a magyar társadalom tartósan nem viseli el a hatalom
zsarnoki üzemmódját.
- Sokak szerint az új alkotmánnyal olyan hatalom jött létre, amelyet
már nem lehet demokratikus eszközökkel megdönteni. Maradt a
fülkeforradalom elleni forradalom katarzisának esélye?
– Avagy megfordítva: csakis demokratikus eszközökkel lehet megdönteni,
amennyiben a demokratikus eszközök rendszeren kívüli eszközökké válnak.
Nemsokára talán még a demokratikus választás is rendszeren kívüli
eszközzé válik. Ezek az eszközök csakis rendszeren kívüli erők, vagyis
nem pártok kezében válhatnak hathatóssá. Nem tudjuk, meddig mer és
meddig képes elmenni a demokratikus rendszer felgöngyölítésében a
társadalommal szemben az új hatalom. A többség zsarnoksága mindazonáltal
demokratikus zsarnokság, nem diktatúra. A civil mozgalmak nyomása végül
is épp azt szolgálja, hogy mind a diktatúrás erőszak, mind az erre
válaszul megszülető spontán forradalmi erőszak elkerülhető legyen. A
most formálódó civil mozgalmakról sok mindent képzelhetünk és
mondhatunk, csak azt nem, hogy erőszakosak vagy erőszakpártiak.
- Arról beszéltünk, hogy külön-külön demonstrációt szervezett a
húsvéti alkotmány ellen a Milla-mozgalom, a charta, az LMP, miközben
tüntettek a rendvédelmiek. Vajon összeér-e mindez egy napon? És kell-e,
hogy összeérjen?
– Bizonyos dolgok összeérnek, mások nem. Nyilvánvaló, hogy a tűzoltók
nem azért mentek utcára, mert felháborítja őket az alkotmány
történelemszemlélete, hanem azért, mert szeretnének annyi pénzt keresni,
amennyiből emberi módon meg lehet élni. Ez érdekvédelmi harc. Persze,
ha másként is, a demokrácia megszorítása elleni civil tiltakozás is
érdekvédelem, saját jogaink, emberi, állampolgári méltóságunk
megvédelmezése. A Fidesz egyetlen érdekcsoporttal, szakmai csoporttal
sem folytat igazi párbeszédet. Még az övéivel sincsen partneri
viszonyban.
- A Fidesz saját magával sincs beszélő viszonyban?
– Magával különösképpen nem. Orbán Viktornak először saját pártját belül
kellett teljesen saját ellenőrzése alá gyűrnie. A demokrácia
semmibevételét, a társadalmi érdekcsoportok, a parlamenti ellenzék
semmibevételét megelőzte a saját pártjának semmibevétele. Csak így
válhatott a kétharmados parlamenti többség monolitikussá, engedelmes
eszközzé a vezér kezében. Bármilyen politikai önállóság halálos veszélyt
jelentene az egyszemélyi hatalomgyakorlásra. Ez persze egyetlen
kétharmados képviselőt sem ment fel a személyes erkölcsi és politikai
felelősség alól. Mint ahogy a magunk helyén, a magunk felelőssége alól
számunkra sincs felmentés. A demokrácia mindenekelőtt azt jelenti, hogy
nem lehet szüntelenül másokra mutogatni. Bizony, Orbán Viktorra sem!
Bármi történjen is velünk a közeljövőben, csak önmagunkra mutogathatunk:
mi tettük ezt, mi hagytuk, hogy ez történjen, és akkor is bőségesen
kivettük belőle a részünket, ha semmit nem tettünk a demokratikus
zsarnokság ellen, a demokrácia megvédéséért.
Kommentáld!