2012.05.12. 09:14
Balog Zoltán
egy elsőgenerációs refomátus lelkészcsaládban született. Édesapja
igehirdető volt, édesanyja pedig szülésznő. Balog maga is hirdette az
igét: az ATV-n éveken keresztül sugárzott, "Nem csak kenyérrel él..."
című műsorban több alkalommal is beszélt az új csúcsminiszter. A Hetek
portréja.
Balog Zoltán két évvel az ’56-os forradalom után
született egy elsőgenerációs refomátus lelkészcsaládban. Édesapja
parasztfiúból lett igehirdető, édesanyja katonatiszt lányaként tanulta
ki a szülésznők mesterségét, és kántorként segítette urát. A háború után
apja még látott fantáziát az új rendszerben, így a Magyar Demokratikus
Ifjúsági Szövetség borsod megyei szervezőtitkára lett, ám Zoltán
születésére mindebből már csak a szociáldemokrácia iránti
elkötelezettség maradt. A lelkész apa társadalmi programként akarta
megvalósítani az evangelizálást, és felvidéki, illetve holland
protestánsokkal tartotta a kapcsolatot. Ebből előny és hátrány is
származott a Balog családnak. Az előnyök között említhetjük a fiú
„nyugati” használt ruháit és a havi rendszerességgel érkező guldeneket, a
hátrányok között pedig a hatósági zaklatást a külkapcsolatok miatt.
Ennek ellenére nehezen éltek, ezért édesapja másodállásban agronómusként
próbálta kiegészíteni a család jövedelmét.
Zoltán 14 éves
koráig egy ezerfős, kis borsodi bányászfaluban, Nekézsenyben
gyerekeskedet, majd a szülői házat hátrahagyva a debreceni református
kollégiumban folytatta tanulmányait. Bevallása szerint ekkortól engedett
utat a benne felhalmozódott lázadó gondolatoknak. A hitet egyfajta
életét beszűkítő erkölcsi korlátnak, egyháza akkori állapotát pedig
belterjesnek, fullasztónak érezte. Harmadikos gimnazistaként látványosan
szakított az atyai hagyományokkal, melyet azzal tetőzött be, hogy
jelentkezett a Ki tud többet a Szovjeunióról elnevezésű országos
vetélkedőre, ahol 720 iskola közül a debreceni reformátusok az előkelő
negyedik helyet szerezték meg. Jutalomból a Szovjetunióba utazhattak.
Édesapja csak úgy volt hajlandó elengedni renitens gyermekét, ha az
hajlandó Bibliákat csempészni. Tanácsára baptistákat kerestek a
szállítmánnyal Szocsiban, de még a nagy nehezen fellelt gyülekezet is
provokátoroknak gondolta őket. A tesztkérdést Zoltán szemébe nézve tette
fel a kántor: „Do you love Jesus Christ?”. A megnyugtató igenléssel
egyszersmind a magyar lelkészgyerek „istentelen” korszakának is vége
szakadt.
Kövér László 2012. május 14-i hatállyal az emberi erőforrások miniszterévé nevezi ki Balog Zoltánt.
A gimnáziumból annak ellenére rúgták ki, hogy egyik diáktársával
ketten vezették az internátus diákönkormányzatát. Az érettségi szünet
előtt két héttel ugyanis fogadásból a szemközti pártház csillagára
énekelték a székely himnuszt, amit egy szemfüles munkásőr nyomban
jelentett is. Kicsapása szintén azt a kettősséget illusztrálta számára,
amely egyháza viszonyát jellemezte az elnyomó rendszerhez. 1976-ban
engedték leérettségizni.
Nagyjából mindenki számára
természetesnek tűnt, hogy apjához hasonlóan Zoltánból is lelkész lesz. Ő
azonban megint szembement a predestinációval: kitűnő érettségijével a
Diósgyőri gépgyárba jelentkezett betanított esztergályosnak. Élete egyik
legszebb esztendejeként emlékszik vissza erre az időszakra, holott
egész rokonsága kétségbeesett döntésén. Az elitista értelmiségi siheder
innentől kezdve kezdett szerényebbé válni. A tanfolyamra járók a
társadalom perifériájáról érkeztek, kétharmaduk volt büntetett előéletű,
akik között friss érettséijével ő lett a király. Szakálla miatt pópának
hívták és miután mindenkinek megírta a dolgozatát, hitbeli kérdésikkel,
bizarr vallásos élményeikkel is felkeresték. Néhányan annyira
bizalmukba fogadták, hogy meghívták magukhoz a miskolci cigánytelepre.
Etették, itatták a díszvendéget, majd felkínáltak számára több csinos
cigánylányt is. Balog zavartan utasította vissza z ajánlatot.
A
világi kitérő után, végül mégis beadta a derekát, és édesapja példáját
követve beiratkozott a debreceni teológiára. Fekete bárányként fogadták
és két év múlva innen is kirúgták. Ebben szerepet játszott az is, hogy
egy holland házaspárral került szorosabb barátságba, akiket a hatóságok
NATO kémeknek gondoltak, Balogot pedig klerikális összekötőjüknek.
Rendőri megfigyelés alá kerültek, Zoltánt megpróbálták beszervezni.
Egyik szobatársa jelentett róla, de kirúgásához végül az szolgáltatott
közvetlen indokot, hogy püspöki engedély nélkül vett feleségül egy
keletnémet teológus lányt. A pórul járt diák követte aráját az NDK-ba,
ahonnan csak gyermekük megszületése után tért haza.
Miután
püspöke közölte vele, hogy regnálása alatt lelkész nem lehet, megint
csak dafke Budapesten kért munkát egy katolikus szeretetszolgálattól.
Püspökszentlászlóra került, ahol szociális otthon címszó alatt harminc
apáca élt együtt egy jezsuita és egy ferences szerzetessel. Balog lett a
mindenes. Állítása szerint itt élt át egy nagy lelki megtisztulást.
Hogy mégis református lelkész lett, annak köszönheti, hogy a
tiszamelléki felettesével rivalizáló dunamelléki püspök beprotezsálta a
budapesti teológiára, és onnan Németországba küldte. Vizsgázni azért
hazajárt, és máris újra magára irányította az állambiztonság figyelmét,
mivel kapcsolatba került a demokratikus ellenzékkel (Donáth,
Szent-Iványi, TGM, Csengey).
1983-ban szerezte meg diplomáját a
Budapesti Református Teológiai Akadémián, majd öt évig teljesített
lelkészi szolgálatot Maglódon, ahová feleségével és három gyermekével
költözött. Nemsokára egy német teológus hívta családjával együtt az
akkor még NSZK-hoz tartozó Tübingenbe ösztöndíjasnak. Ide is együtt
utazott a család, de haza már csak egyedül jött a lelkész: házassága
megromlott, nemsokára el is vált. 1990-ben másodszor is megnősült, ebből
a házasságból két gyermeke született.
A rendszerváltás idején
teológiai akadémián oktatott újszövetséget és ógörögöt, illetve a
Beszélőben, illetve a Hitelben publikált egyházkritikus vitairatokat.
Mint mondja, 1990 után nem hitelesnek, sokkal inkább sértődöttnek és
nagyképűnek tűntek számára a nagyegyházak, és erősen helytelenítette,
hogy az ügynökkérdés tisztába tétele nélkül léptek fel morális
tekintéllyel a társadalom felé.
Mivel úgy gondolta, hogy „Szent
Istvántól Horthy Miklósig bezárólag itt mindig is alapvetően vallási
motiváltságú volt a közélet”, olyan politikai erőt keresett a
rendszerváltás után, amelyik érintetlen volt ennek felemás
megjelenítésében. Így kötött ki az akkor még antiklerikális Fidesznél,
no meg úgy, hogy gyermekkori barátja, Németh Zsolt megkereste őt:
„elkelne némi evangélizáció a pártban”. Bibliakört szervezett hát, ahol
szorosabb kapcsolatba került többek között Orbán Viktorral és Kövér
Lászlóval. Esketett, gyerekeket és felnőtteket keresztelt köreikben.
Németh Zsolt hívta a Fidesz parlamenti frakciójának egyház-politikai
tanácsadói posztjára is, ami valójában a később SZDSZ-be távozó Fodor
Gábor ellenpontozását jelentette.
A parlamenti ciklus végén
balról kérték fel, hogy szálljon be a kormány mellett működő egyházügyi
munkacsoportban, de miután a résztvevők listáján több kollaboráns
lelkészt is látott, a már korábban előkészítet külföldi utat
választotta. Bonnba utazott, ahol az egyetem Ökumenikus Intézetének
tudományos munkatársaként dolgozott doktori disszertációjának
előkészületein. 1996-ban, hazatérte után a Hold utcai németajkú
gyülekezet lelkészének választották. Nemsokára ismét a Fidesz háza táján
tűnik fel, mint olyan egyházügyi szakértő, aki muníciót biztosít a párt
jobboldali fordulatához. Befolyását jelzi, hogy a ’98-as választási
győzelem utáni első ülésnapon Orbán Viktor harmincadmagával Balog
imacsoportjából indult a parlamentbe miután elénekelték a 90. Zsoltárt.
(A lelkész azt vallotta magáról Halász Zsuzsa interjúkötetében, hogy
istenképében egy harcos Isten szerepel, akinek ő harcostársa.)
Innentől
gyakorlatilag napjainkig főtanácsadója a miniszterelnöknek. Az első
Orbán-kormány egyházpolitikáját offenzívnek nevezi, hiszen „Szent István
óta nem épült annyi templom az országban”, ráadásul a vatikáni
konkordátum privilégiumait is sikerült kiterjeszteni további öt
történelminek nevezett egyházra. Balog jelzi honlapján, hogy
országgyűlési képviselősége idejére lelkészi minőségét szünetelteti, de
ha felkérik, igehirdetői és egyéb szolgálatot azért elvállal. A
németajkú református gyülekezet honlapját figyelve, láthatjuk, hogy a
mai napig van igény talentumaira.
A Fidesz 2002-es választási
vereségét követően Mádl Ferenc köztársasági elnök hivatalában látjuk
Társadalompolitikai Főosztályvezetőként, majd szűk egy év múlva már a
Szövetség a Polgári Magyarországért Alapítvány kurátora, főigazgatója,
később elnöke. Ekkorra tehető egyházmentő hőstette is, amennyiben komoly
logisztikai bravúrokat követően segített kipaterolni a Hegedűs-klánt a
református egyház vezetéséből.
A 2006-os országgyűlési
választásokon országos listán (18.) szerzett mandátumot, majd ellenzéki
delegáltként az emberi jogi, kisebbségi, civil- és vallásügyi bizottság
elnöke lett, melynek élén az őszödi beszéd utáni rendőrattak
feldolgozásában jeleskedett (igaz, ehhez szalonképtelen Jobbikosokkal is
együtt kellett működnie). Megoldotta viszont, hogy a parlamenti
bizottság 2007 decemberében elítélje a Magyar Gárdát. Több
megnyilatkozás lépte át a „polkorrekt” határát, ami miatt nem egyszer
került napilapok címlapjára. Ilyen volt a „cigánybűnözéssel” kapcsolatos
nyilatkozata a baráti Heti Válaszban; a 2008-as lakitelki beszéde a
szélsőségesen zsidógyűlölő Prohászka Ottokár katolikus püspök szobrának
avatásán; vagy a hazánkba érkező kínai delegáció fogadása tibeti
zászlókkal.
A 2010-es országgyűlési választásokon a
Borsod-Abaúj-Zemplén megyei területi lista 3. helyéről jutott a
parlamentbe, és a kormány megalakulását követően, a Társadalmi
Felzárkózásért Felelős Államtitkárság („romaügyi” tárca) élére került. A
kormányzás felére időzített vezércserék nyerteseként Réthelyi Miklóst
váltja a NEFMI élén, és már most tudható, hogy az egyházügyi
államtitkárság is hozzá fog tartozni.
Kommentáld!