Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nyugdíjas Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Megismerhetsz több közösséget. Ajánlom figyelmedbe még http://www.eletetazeveknek.lapunk.hu/ honlapot.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nyugdíjas Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
12 éve | Mészáros Istvánné Margit | 3 hozzászólás
A gyermekvállalást honoráló, pontrendszeren alapuló nyugdíjrendszer bevezetését szorgalmazza a Népesedési Kerekasztal. A javaslatot az Új Baby Boom - A középosztály gyermekvállalási forradalma című vitaanyagban tette közzé a Nemzetgazdasági Minisztérium. A legnagyobb ellenérzéseket az válthatja ki, hogy a koncepció alapján az egygyermekesek és a gyermektelenek csökkentett összegű nyugdíjat kapnának. Kérdéses, hogy az elképzelések megvalósulnak-e. A Fidesz ugyanis már 11 éve dédelgeti az egyéni számlás rendszer bevezetésének ötletét, de jövőre sem lépi meg. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma pénteken törvénymódosítást nyújtott be a parlamentnek, amelynek lényege, hogy 2013-ban is a jelenlegi nyugdíjszámítási módszer marad életben, szemben a korábban törvényben rögzítettekkel, amelyek szerint a következő évtől már nem a nettó, hanem a bruttó keresetek alapján kellett volna számítani a nyugdíjakat. Megszületett a magánnyugdíj-pénztári tagok által várt törvénymódosítás is: teljes összegű nyugdíjat kapnak a 2010. szeptember 30-át követő időszakra.
"Minden eszközzel világossá
kell tenni, hogy a járulékfizetés nem öngondoskodás, hanem az előző
generációval szemben fennálló kötelezettség teljesítése" - szögezi le a
Nemzetgazdasági Minisztérium Családbarát Magyarországért Munkacsoportja
által közzétett Új Baby Boom vitaanyagban a Kopp Mária, időközben
elhunyt orvos-pszichológus nevével fémjelzett Népesedési Kerekasztal. Az
általuk javasolt nyugdíjrendszer az egyéni járulékbefizetésekre alapulna.
A nyugdíj megállapításának alapját az új rendszerben a biztosított idő
alatt összegyűjtött pontok, a mindenkori átlagbér és a várható átlagos
élettartam képeznék. Eddig a rendszer nagyjából megegyezne a
Németországban alkalmazottal, azonban egy jelentős korrigáló tényezőt is
beiktatna, mégpedig azt, hogy a megszerzett pontok alapján kiszámított
járadék megállapításakor a felnevelt gyermekekhez kötődő pénzbeli és
időbeli ráfordításokat is figyelembe venné. Az általuk javasolt pontozásos rendszer lényegét a 2010-es adatokra alapozva a következő számítással mutatják be: Mindenkinek kellene maga mögé állítania egy új járulékfizetőt Hangsúlyozzák
ugyanakkor, hogy a befizetett járulékok alapján járó nyugdíjaknál azt
is figyelembe kell venni, hogy rendelkezésre állnak-e majd az adott
időszakban azok a munkavállalók, akik a járulékot fizetik. A rendszer
fenntarthatóságához minden jelenleg aktív korúnak legalább egy járulékfizetőt kellene maga mögé állítania.
Ehhez az kellene, hogy a szülőképes korú, 15-49 év közötti nők
átlagosan legalább 2 gyermeket vállaljanak. Ezzel szemben - a 49 évesnél
idősebb nők gyermekeivel is számolva - a teljes termékenységi arányszám
csak 1,34 (a 2009-es statisztikai számok alapján). Ez azt jelenti, hogy
nemzetgazdasági átlagban csak 0,67 járulékfizető lép egy nyugdíjba menő helyébe. Csökkentett nyugdíj az egygyermekeseknek és a gyermekteleneknek A tanulmány szerint joggal vetődhet fel a kérdés, hogy a gyermeket
(különböző okokból) nem vállalók esetében a kialakuló pontszám nagyon
alacsony nyugdíjat biztosítana. Ezen vagy olyan módon lehet segíteni,
hogy az érintettek többet fizetnének be a társadalombiztosítási nyugdíjrendszerbe, és
ezáltal magasabb pontot szereznének, vagy az egyénileg takarékoskodnának. "Látszatra a pontrendszer igazságtalanul sújtja a gyermeket
önhibájukon kívül nem vállalókat, de lássuk be, hogy ebben az esetben
sincs mögöttük járulékfizető" - fogalmaznak a közgazdászok. Ha nem kell
gyermekekre költeni, akkor a megtakarítási lehetőség számukra elvileg
önkéntes formákban adott. A tanulmány szerzői hangsúlyozzák: a
társadalombiztosítási reform mellett is fontosak maradnak a nyugdíjcélú
egyéni megtakarítások, ezen belül az önkéntes nyugdíjpénztárak. Csak a 40 évnél fiatalabbakat érintené az új rendszer Az
új rendszer nem érintené a jelenlegi nyugdíjasokat és a következő néhány
évben nyugdíjba menőket, mivel ők - úgymond - már eddig teljesítették a
társadalombiztosítás felé az elvárást, hogy maguk helyett egy
járulékfizetőt állítottak, mivel az érintett korosztály felnevelt
átlagosan két gyermeket a valós vagy virtuális párokra vetítve. Nem érintené a rendszer a 40 év fölöttieket sem. Esetükben
ugyan nem kizárt, de nem elvárható a rendszer által kívánatosnak
tartott két gyermek felnevelése, az érintett korosztályba tartozók pedig
visszamenőlegesen nem tudnak változtatni gyermekvállalási döntésükön. A gyermekek szerinti differenciálást ezért csak a 2032 (vagy inkább a 2035 - a szerk.) után nyugdíjba menőknél vennék
figyelembe a nyugdíj megállapításakor. Így kellő idő lenne arra, hogy e
feltételeknek megfelelően alakítsák a polgárok életvitelüket és
nyugdíj-előtakarékosságukat. A javaslat leszögezi: hiába születik elegendő gyermek, ha a foglalkoztatási lehetőségek beszűkülnek.
A gazdaságpolitika első számú prioritásává kell tenni, hogy kellő számú
munkahely keletkezzen - hangsúlyozzák Botosék. Emellett különféle
ösztönzőkkel, differenciáltan csökkentett járulékteherrel támogatni kell a gyermekesek foglalkoztatását. A gyermekes nők munkavállalásának elősegítése mellett az is fontos lenne, hogy a többgyermekes apák is előnyt élvezzenek az alkalmazás terén, hiszen nagy családról kell gondoskodniuk. A közgazdászok szerint nincs idő a nyugdíjrendszer hosszabb távú reformjának halogatására.
A jelenlegi kormány egyelőre addig jutott, hogy megszüntette a kötelező
magánnyugdíj-pénztári rendszert. Arról viszont még nem született meg a
politikai állásfoglalás, hogy pontosan milyen társadalombiztosítási
nyugdíjrendszert vezessen be Magyarország a jelenleg érvényben lévő
helyett. Az, hogy az NGM a Népesedési Kerekasztal javaslataként ugyan,
de nyilvános vitára bocsátotta Botosék elképzeléseit, azt jelzi, hogy
jelen állás szerint a kormányzat a magyar specialitással megspékelt német modell mellett tette le a voksát.
Az előterjesztés
szerint a pontrendszeren alapuló nyugdíjrendszerben tökéletesen
megvalósul a generációk közötti szolidaritás. Egyértelműen
meghatározható, hogy a magánszemély mennyi járulékot fizetett be az
előző generáció nyugdíjának biztosítására, és saját maga mennyi
nyugdíjra számíthat.
A vitaanyagban szinte szó szerint köszönnek vissza a Botos József egyetemi docens, a Heller Farkas Közgazdasági Intézet vezetője, valamint Botos Katalin, egyetemi tanár,
a Szegedi Egyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani Doktori Iskola
vezetője által a Pénzügyi Szemlében közölt cikksorozatban megfogalmazott
nyugdíjreform-elképzelések. A két közgazdász javaslatának lényege: a
nyugdíjrendszert úgy kell fenntarthatóvá tenni, hogy az intézkedések a
negatív népesedési folyamatok megfordításához is hozzájáruljanak.
Az adott évben a nyugdíjjárulék mértéke összesen 34 százalék volt (egyéni járulék 10, a munkáltatói 24 százalék). A havi bruttó átlagbér 213 ezer, a nettó 139 ezer forint volt.
A bruttó bérre vetített 34 százalék 72 420 forintot tett ki. Ez az
összeg a nettó bérre vetítve mintegy 52 százalékos járulék-mértéket
jelent. Ebből - az akkori szabályok és járulékmértékek szerint - 36 százalék fordítódott az öregségi nyugdíjakra.
A
pontrendszer nemzetközi gyakorlata szerint a nettó átlagbér jelent egy
pontot. Ily módon az évente fizetett 36 százaléknyi, nettó átlagbérre
eső járulék 0,36 pontot jelent. Vagyis 40 év szolgálati idő alatt egy, a mindenkori átlagbért kereső munkavállaló összesen 14,4 pontot szerez.
A
pontrendszer szerinti nyugdíjat úgy számítják ki, hogy az aktív korban
megszerzett pontok számát elosztják a nyugdíjba menetel időpontjában
várható élettartam éveinek számával. Az így kapott hányados, és a
mindenkori nemzetgazdasági átlagbér szorzata a nyugdíjas
nyugdíjjáradéka.
2010-ben 17,5 év volt a nyugdíjba vonulás után
várható élettartam a nemek átlagában. Vagyis a példa szerinti
átlagnyugdíjat úgy kapjuk meg, ha a 14,4 pontot elosztjuk 17,5-tel, majd
a kapott 0,82-os számértéket megszorozzuk az adott évi nettó
átlagbérrel, azaz 139 ezer forinttal. Így 114 ezer forint lesz az átlagos nyugdíj
a 2010-es adatokkal számolva. Természetesen az átlagtól eltérő
keresettel rendelkezők, akik ennek megfelelően több, vagy kevesebb
járulékot fizettek, ennek megfelelően több, vagy kevesebb pontértékre
tettek szert, s így nyugdíjuk is az átlagtól eltérő lesz - magyarázzák a
szakértők.
Varga
Mihály a két évvel ezelőtti választások előtt, 2010 januárjában a
Figyelőnek nyilatkozva megerősítette, hogy a Svédországban már tizenöt
esztendeje működő rendszer az a bizonyos koncepció, amely mentén
kormányra kerülve a nyugdíjrendszert átalakítanák. Az írás megjelenését
követően azonban Varga Mihály visszakozott, és a következőket
nyilatkozta egy sajtótájékoztatón: "a svédektől legfeljebb Zlatan
Ibrahimovicot szeretnénk átvenni, és semmiféle modell átvételében nem
gondolkodunk". Az Új Baby Boom program szerint egyelőre úgy tűnik, hogy a
kormány a német alapokon nyugvó pontozásos rendszer felé hajlik.
Noha
Orbán Viktor miniszterelnök lépten-nyomon azt hangoztatja - elsősorban a
bírák korábbi nyugdíjazásának elrendelése védelmében -, hogy
Magyarországon mindenkire egységesen meghatározott öregségi
nyugdíjkorhatár érvényes, szakmai előterjesztések folyamatosan számolnak
a rugalmas nyugdíjba vonulás lehetőségével. Már a 2001-ben
körvonalazódó elképzelésekben is az szerepelt, hogy az új rendszerben a
nyugdíjkorhatár csak viszonyítási alapként működne, mindenki szabadon
dönthetne arról, hogy korábban nyugdíjba megy és kevesebb lesz az
ellátása, vagy a magasabb ellátásért tovább dolgozik.
"Ahhoz tehát, hogy a nyugdíjasok megkapják majd nyugdíjukat, azaz a rendszer ne omoljon össze, ne váljon finanszírozhatatlanná, brutális járulékemelésre lenne szükség" - írják Botosék A kötelező nyugdíjrendszer reformjának egy lehetséges megoldása: pontrendszer és demográfia című
tanulmányukban. Ez azonban nagymértékben rontaná nemzetközi
versenyképességünket, és ellentétes lenne a piaci versenyképességet
fokozni kívánó kormányzati szándékokkal.
A másik lehetséges megoldás a nyugdíjak egységes csökkentése. Ez azt jelenti, hogy a megszerzett pontszámnak csak a 67 százalékát lehetne figyelembe venni a nyugdíjak megállapításánál. Más szóval, egyharmaddal kevesebb lenne a nyugdíjra kiosztható összeg.
Véleményük szerint ennek az összegnek az elosztását célszerű lenne egyénenként differenciálni a
pontszámok segítségével. Különbséget kellene tenni azok között, akik
csupán járulékot fizettek, illetve azok között, akik a járulékfizetés
mellett vállalták a gyermeknevelés költségeit. Más szóval, a rendszer figyelemmel lenne arra, hogy valaki állított-e a helyébe járulékfizető utódot.
Amennyiben
a szülőpár két gyermeket felnevel 18 éves koráig, a nyugdíjat az egyéni
számlájukon összegyűjtött pontszám alapján számítják ki. A korábbi
számpélda alapján tehát az átlagjövedelmet szerző munkavállaló akkor kaphatná meg a 14,4 pontot, ha állított maga mögé járulékfizetőt,
azaz van szülőpáronként két gyermek. Ha csak egy gyermek van a
családban, akkor viszont 26 százalékkal (jelen esetben 3,7 ponttal)
csökkenteni kellene a pontok számát. A gyermektelenek pontszámaiból 38
százalékot (5,5 pontot) nyesnének le - Botosék szerint ez méltányos
lenne, hiszen egyáltalán nem állítottak járulékfizetőt maguk mögé, ami
50 százalékos csökkentést indokolna.
Ezzel szemben három gyermek
esetén 15 százalékkal (2,2 ponttal), négy gyermeknél pedig 24
százalékkal (3,5 ponttal) növelnék a pontszámot. Az arányokat hosszabb
időszakonként a reprodukciós rátához lehetne igazítani. A gyesen, gyeden
lévőknek, valamint a főállású anyaságot vállalóknak a mindenkori
nemzetgazdasági átlagbér utáni pontszámokat írnák jóvá.
|
|
M Imre írta 5 napja a(z) Társalgó. fórumtémában:
Ma is vezess óvatosan! (péntek 13.) Gyalogosként is legyél ...
Szántó Imréné Mária 1 hete új blogbejegyzést írt: Fekete István - Hó
Gulybán Barnabásné 1 hete új blogbejegyzést írt: Karácsonyi pénzeső!
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!