Jön a vagyonadó
Adóváltozásokra is számíthatunk
Lengyel László írása.
Nem lesz fáklyásmenet a tárgyalás az IMF-fel és az EU-val a
hitelmegállapodásról, erről a magyar kormányfő személyesen is
meggyőződhetett keddi brüsszeli tárgyalásain. Világosan az értésére
adták, mit várnak tőle, és azt is, ő van lépéskényszerben, ha pénzhez
akar jutni: teljesítenie kell a politikai és gazdasági feltételeket
egyaránt.
Az előjelek alapján nem lehettek vérmes reményei Orbán
Viktornak az unió vezetőivel folytatott tárgyalásokon. Bár a múlt héten
az Európai Parlament előtt engedékenyebb arcát mutatta, és a szombati
kormánypárti demonstrációt is felhasználta pozíciói erősítésére,
tapasztalnia kellett, hogy
a közös érték- és jogrend tiszteletben tartását követelő kemény brüsszeli álláspont nem változott.
Volt, aki ezt kíméletlenül az orra alá dörgölte, volt, aki finoman
érzékeltette, és volt olyan is - például Barroso elnök -, aki
pragmatikus makacssággal kérte számon az elvárt konkrét intézkedéseket.
Nyilvánvaló volt, hogy a kérdés az EU szempontjából nem a
hiteltárgyalások előkészítése, hanem a Fidesz-kormány egész, az uniós
normákkal szembe menetelő politikájának megítélése. Orbánék számos
lépése egyszerre sérti a parlamentáris demokrácia írott és íratlan
alapelveit, valamint a piacgazdasági realitások diktálta szabályokat, és
ezzel nem csupán Magyarország jövőjét veszélyezteti, de a többi tagállamra és a közösség egészére is kockázatot jelent.
A magyar hiteligény csak lehetőség arra, hogy a kölcsön feltételein
keresztül próbálják a közös értékrendnek és a gazdasági racionalitásnak
megfelelő útra terelni Orbánékat.
Ők
ezzel tisztában vannak, de a legkevésbé sem akarják feladni autokrata
politikájukat, és csak annyit akarnak engedni, amennyi a csődöt elhárító
kölcsönhöz feltétlenül szükséges. Ezért aztán nem egy nyelven
beszélnek: miközben az Európai Bizottság lényegében a demokrácia
működését kéri számon a bíróságok, a Nemzeti Bank függetlensége, az
adatvédelmi biztos intézménye, a média- és egyházi törvény kapcsán,
Orbán a szövegszerű kifogásokról akar alkudozni. Gazdasági kérdésekben
hasonló a kontraszt,
a magyar fél a hiánycél betartására hivatkozik,
miközben Brüsszelben - és persze az IMF-nél - a hangsúly a hosszútávú
stabilitáson és a fenntartható növekedési pályán van. Mint az a
velünk szembeni túlzott deficit eljárás kiterjesztéséről hozott döntés
indoklásában is félreérthetetlenül benne van, hiába maradt 3 százalékon
belül a tavalyi hiány, ha azt a GDP 10 százalékát elérő, a gazdaságot
viszont fékező és a tartalékokat elherdáló egyszeri hatásokkal értük el.
A szükséges szerkezeti átalakítások elmulasztása pedig törvényszerűen
az egyensúly felbomlásához fog vezetni.
A süketek párbeszédében csak az vezethet eredményre, ha az egyik fél
kénytelen lesz engedni, ez pedig az erőviszonyok alapján csak az
Orbán-kormány lehet. Mégpedig nem azért, mert az EU álláspontja egyre
keményebb:
lényegi szankcióktól igazából nem kell félnünk, mert mire azok életbe lépnének, addigra a piac már leír minket. Nyitott
és kiszolgáltatott gazdaság lévén elég a befektetők és partnerek
bizalomvesztése ahhoz, hogy összeomoljunk, nincs szükség egyéb
büntetésre: az elmúlt hónapokban már megérezhettük, milyen az, ha a tőke
menekülni kezd tőlünk.
Eddig Orbán nem fog elmenni, ezt sugallják legutóbbi, a korábbi
álláspontjával homlokegyenest ellenkező, felettébb engedékeny
nyilatkozatai is, ami persze nem jelenti azt, hogy nem igyekszik minél
többet megőrizni eddigi politikájából. Biztos, hogy néhány szimbolikus
kérdésben meghátrál - azokban például, ahol kötelezettségszegési eljárás
folyik ellenünk -, de
a hatalmát biztosító lényeges elemekhez nem fog hozzányúlni. Várhatóan
viszonylag nyitott lesz a gazdasági korrekciós lépésekben, már csak
azért is, mert azok nélkül az idei és a jövő évi hiányt sem tudja
tartani.
Az IMF-kölcsön ürügyén a kormány hozzá fog nyúlni az adórendszerhez. Az
év végén ki kell vezetnie a különadókat, a kieső bevételeket viszont
valahogyan pótolni kell.
Ha marad is az elvileg egykulcsos modell, vagy a kulcs változik, vagy bevezetnek egy átmeneti jövedelem-adósávot.
Elkerülhetetlen a vagyonadó bevezetése is, aminek az előkészítése már
megtörtént azzal, hogy bővült a helyi adózás mozgástere. Tovább kell
faragni a szociális juttatásokat és hozzányúlni a nyugdíjrendszerhez is,
reméljük nem olyan drasztikusan, ahogy több országban csinálták. A
közszférában a hétezres leépítés csak a kezdet, az egész államigazgatási
és önkormányzati rendszer átalakításával jelentős kiadáscsökkenés a
logikus cél. A közösségi közlekedés átszervezése szintén
elkerülhetetlen, ez már két éve is téma volt az IMF-fel.
A felsoroltak óhatatlanul részei lesznek a hitelmegállapodásnak, és
sajnos csupa olyan ügyről van szó, amelyet az EU és az IMF nélkül is meg
kellene oldanunk /és akkor még nem esett szó az oktatásról és az
egészségügyről/.
A lényeg tehát nem maga a készenléti hitel, amelyben reménykedünk, hanem az a folyamat, ami utána következik:
nem elég a csődöt elkerülnünk, nem elég az utóbbi másfél év ámokfutását
korrigálnunk, két évtized bűnös gazdasági mulasztásait kellene
pótolnunk.
Kommentáld!